De ventilator van mijn laptop maakt geluid. Waar kan dit aan liggen?

Het is het ventilatorje dat het koelblok van de cpu koelt. Hij maakt nu bijna continue geluid. Als hij zachtjes draait niet(dus als de cpu nog koel is) maar als de processor warmer wordt, gaat hij harder draaien en hoor je het continue.

Kan het zijn dat de ventilator er binnenkort mee ophoud(wat dus dodelijk is voor de cpu)? Of is het gewoon stof wat er tussen zit(dus ff laptop openschroeven en schoonmaken)?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Hardware
7.9K

Antwoorden (5)

Het laatste! Gewoon even openmaken en de stof weggeblazen of opzuigen met een stofzuiger. Daarna kan je nog een hier en daar een druppeltje olie toevoegen en kijken of het beter gaat.

Wat je hoort hoeft niet de mechanische beweging te zijn van het draaien, je zou ook het geluid kunnen horen van de lucht verplaatsing, daar kan je weinig aan doen. Je kunt ook wat geluidsabsorberende folie plaatsen binnen in je computer. Ik geloof dat daar speciale folie voor beschikbaar is, hoewel ik dat nog niet gezien heb. (Het zou moeten bestaan, of anders moeten uitgevonden worden). Voor in de auto bestaat het wel, dat heb ik gezien. Hij zou eens kunnen kijken op de site van Conrad.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De eerste mogelijkheid is vuil (stof,haren) dat kun je schoonmaken. Maar als het een "mechanisch" geluid is zal het lagertje stuk zijn.
Dat wordt alleen maar erger en uiteindelijk zal het vastlopen met alle gevolgen van dien. Ventilatortje stuk,CPU te heet, CPU stuk.
Dus niet te lang wachten en e.v.t.een nieuw ventilatortje (laten) plaatsten kost maar een paar euro een nieuw CPU veel meer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Meestal is stof er de oorzaak van. Probeer het eruit te krijgen met je stofzuiger. Beter dan het eruit te blazen omdat je dan het stof naar binnen blaast
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet rotzooien met stofzuigers en zo, daar krijg je alleen maar meer problemen van.
Herrie wijst op een defect lager, gewoon de hele koeler (laten) vervangen.

Hele goede koelers (Coolermaster, Arctic, Zalman, Scythe) kosten in de regel tussen de 20 en 50 euro, afhankelijk van de processor.
Ik vind de koelers van Arctic persoonlijk erg goed, niet duur, met koelpasta en erg stil en gewoon goed.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hoi derck,

alle antwoorden zijn goed, maar één belangrijk punt staat er niet bij: als je met een stofzuiger aan de gang gaat moet je de ventilator BLOKKEREN!!

door de stofzuiger gaat de fan draaien en werkt hij als generator. de achterliggende elektronica zal dat niet waarderen. na schoonmaken werkt de PC niet meer....

open maken, ventilator met partyprikker blokkeren, schoonmaken met stofzuiger of wattenstaafje met alcohol (spirits) want het vuil kan hardnekkig vast zitten.

kijk ook meteen even tussen de koelribben van het koelblokje, want daar zit gegarandeerd ook stof.

niet even snel met de stofzuiger over alle onderdelen vegen, want dat geeft elektrostatische ontladingen. ook dat is funest voor de PC.
kortom, voorzichtigheid is de moeder van de elektronica.

een schoon 2011 gewenst.
groeten, Dré