Mijn PC maakt irritante herrie

Ik heb de kap er al af gehad en een stofzuiger op de ventilator gehad, maar helpt niks. Toen ik de ventilator even stil hield (au) bleef het geluid. Wat kan het zijn en wat kan ik er aan doen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Hardware
1.6K

Het beste antwoord

Een PC heeft meerdere ventilatoren. Vaak zijn het er zelfs drie: een grote bij de voeding (dat is dat grote blok waar al die gekleurde draden uitkomen, en waar je netsnoer in wordt geprikt), een kleinere bij de CPU (vaak te herkennen aan een flink aantal metalen koelvinnen), en een platte op de grafische kaart.

Het geluid komt waarschijnlijk bij één van de andere ventilatoren vandaan.

Meestal is de oorzaak dat de kogellagers zijn versleten. Goedkopere ventilatoren hebben kunststof kogellagers; dat slijt na een jaar of vijf, en dan gaat de PC een herrie maken alsof hij probeert op te stijgen. ;-)

Als dit bij jou de oorzaak is, kun je alleen maar de ventilator (laten) vervangen.

Toegevoegd na 1 minuut:

Als je denkt dat je PC niet veel langer dan vijf jaar mee zal gaan (vanaf nu), kun je best opnieuw een goedkope ventilator kopen met kunststof lagers. Dan vervang je namelijk sowieso je PC voordat de nieuwe ventilator versleten is.

Als je denkt dat je PC nog lang meegaat, kun je investeren in een duurdere ventilator met keramische lagers. Die slijten niet, althans: niet merkbaar.

Of toch een goedkope ventilator en straks gewoon nogmaals vervangen.
Cryofiel
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Je hebt de verkeerde ventilator stilgehouden. Misschien zit ie wel in je voeding, en daar kun je niet bij. (ook niet proberen! gevaarlijk)
escape
13 jaar geleden
De processor heeft een ventilator maar de voeding ook. Deze zit met een uitgang boven aan de achter zijde. Wees wel voorzichtig en schakel wel de stroom helemaal uit. De stekker uit het stopcontact. Soms helpt het al als je heel even de stofzuiger op die opening zet maar niet te lang anders gaat de ventilator kapot.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Stofzuigen zal niets helpen. Mogelijk twee oorzaken: de ventilator op de cpu of die van de voeding. Je kan zelf uitvissen wie de lawaaimaker is door de ventilator tegen te houden met een balpen. Kijk vervolgens naar de website ARCTIC COOLING. Goedkope en zeer stille ventilatoren. Belgische verdeler: JAHA, zie de website.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wees wel voorzichtig met dat stofzuigen, ik ken mensen die dat deden waarna de pc dood was. Nou helpt dat zeker weten tegen die herrie maar het lijkt me niet de meest gewenste oplossing.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Onderaan je grafische kaart zit een kleine "Fan" (ventilatortje). Bij oudere pc's geraken deze nogal snel vast te zitten door stoff. Kijk daar eens? Poets die voorzichtig uit. En je probleem is opgelost.