Mijn externe harde schijf is heel zachtjes gevallen, de computer ziet hem nog wel maar vraagt of ik hem wil formateren...

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Hardware

Het beste antwoord

Dan is er helaas toch iets beschadigd. Als er geen belangrijke data op staat die je niet geback-upd hebt kan je de schijf formatteren.

Je zou ook kunnen proberen de data terug te halen. Kijk eens naar recuva http://www.piriform.com/recuva

(makers van CCleaner, ook al zo'n geweldige tool)

Toegevoegd na 4 minuten:
Om deze te downloaden klik je op "download from filehippo" en op deze site klik je rechtsboven op Download now. Het programma is freeware.

Mocht deze de schijf ook niet kunnen lezen, dan zal deze toch eerst hersteld moeten worden.

Toegevoegd na 9 minuten:
In plaats van formatteren (dat zou ik pas op het laatst doen) kan je kijken of je nog automatisch kunt repararen. Een handleiding staat hier als de disk nog wel een drijfletter krijgt.

http://home.zonnet.nl/mertens2518hg/Schijfcontrole/je_harddisk_laten_controleren.htm

Toegevoegd na 15 minuten:
Wat je misschien kunt proberen is het Windows programma chckdsk (dat doet volgens mij ook bovenstaande stap) handmatig uit te voeren. Open het commandoveld (dos scherm) en typ in "chdsk d: /f /r " (zonder aanhalingstekens). Maar ook dan moet er wel een schijfletter zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ontzettend bedank, hier ga ik mee aan de slag. De schijf heeft nog wel een letter dus die optie ga ik eerst bekijken met behulp van jouw link. Er staan -niet elders geback upte- foto's op de schijf dus formateren is geen optie. Robert
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Via eigenschappen, extra en dan op fouten controleren lukt niet. "er is geen toegang mogelijk tot de schijf"
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En via de opties in DOS met chckdsk? Als laatste optie kan je formatteren en kijken of je Recuva de gewiste gegevens nog kan terughalen. Dat is namelijk een functie van Recuva, daarom had ik je dit antwoord gemaild. Doe dat alleen als er niets anders helpt, want het is niet zeker dat dit gaat lukken. Als de bestanden van onschatbare (lees 700 euro) zijn, dan kan een gespecialiseerd bedrijf het voor je uitlezen. In dat geval moet je juist niets doen, maar ik denk niet dat je hiervoor zo'n bedrag wilt neertellen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Al iets gelukt?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt voor de antwoorden, het probleem is nog niet opgelost maar ik heb goede hoop dat ik er na mijn vakantie uitkom.

Andere antwoorden (3)

wel als je nog aan uw bestanden kunt zonder te formateren zou ik eerst uw bestanden overzetten naar een andere hardeschijf en danpas uw halfkappotte;-b hardeschijf formateren
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarschijnlijk kan windows de schijf ook niet formateren. De schijf is beschadigd door de val. Je kun de schijf erbij hangen in een andere pc, misschien dat je jou bestanden dan nog kunt kopieren naar een andere schijf.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als al het bovenstaande niet lukt, moet je hem onder garantie proberen te laten repareren, gegevens ben je dan wel kwijt. (vaak zit er tot 3 jaar garantie op (externe) schijven, ook al zeggen ze in je winkel dat het maar 1 jaar is) Anders kun je het beste de schijf uit de externe box halen en (als er dus niks belangrijks opstaat) hem zo snel mogelijk in de container gooien. Vervolgens koop je een nieuwe schijf IDE of SATA, dat zie je dan wel en die plaats je weer in die box.