Ik heb net een PC gekocht met grafische kaart ATI Radeon HD 5700. Maar ik word gek van dat luide gezoom. Hoe kan ik dit oplossen?

Koeler vervangen door stiller exemplaar? PC valt nog onder garantie. Gaan ze dat gratis doen?

Toegevoegd na 2 dagen:
Als ik "enable manual fan control" aanklik en zet op 100 hoor ik heel hard gezoom, zet ik terug op 0 hoor ik niets meer, buiten het normale (in mijn horende luid) gezoom dat ik altijd hoor.

Dus kan je dan de fans al uitsluiten? Is het dan de voeding… Probleem is , mag niet openvuizen want dan vervalt de garantie

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Hardware
escape
13 jaar geleden
Weet je *zeker* dat het lawaai uit die kaart komt? Dat hoort namelijk niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als het geen gloednieuwe pc zou zijn, zou ik een flinke schop tegen de kast adviseren... Mij lijkt ook dat dit niet hoort!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mijn vorige pc hoorde je bijna niet
deze hoor je hard blazen, ik zie in de pc en zie daar ook een cooler draaien van een grafische kaart dus zoomen is het niet echt, maar hard blazen
escape
13 jaar geleden
Maak de zijkant eens open en stop het ventilatortje dat je verdenkt, door het heel even te stoppen met je vinger.
In het midden van de fan doet dat geen pijn. Heel even.
Is het dan stiller?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik mag de kast niet opendoen, dan verbreek ik de zegel
dus in geval dat ze het gratis zouden doen he...
escape
13 jaar geleden
Tja, dan zullen we er zo niet achter komen. Maar ik verdenk meer je CPU of een case fan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@escape: als ik de pc herstart, dan blijft hij zoomen, dus gaat het geluid NIET minder, dus als een grafische kaart minder te doen heeft, gaat die automatisch minder blazen denk ik, dus het zullen de ventilator van de cpu zijn??? Wat denk je?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Probeer anders eens de schroefjes aan te draaien va de koeler op de grafische kaart? Heeft bij mij eens geholpen. Of de pc openhouden, opstarten en de rand van de fan aandrukken. Niet de fan zelf. Moet je wel weten hoe het moet maar als hij dan wel stil is zit er iets niet goed tussen de schroefjes en de videokaart. Dan kan je de schroefjes misschien zelf vervangen door rubberen schroefjes en zal het probleem waarsch. verholpen zijn.

Het beste antwoord

Er is één merk van coolers die je probleem kan oplossen: ARCTIC COOLING. Kijk eens op de website van ARCTIC. Dit merk maakt zeer stille en bovendien zeer goedkope coolers, zowel voor cpu, videokaarten en pc-kasten. Woon je in België kijk dan eens op de site van verdeler JAHA.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Nee, weinig kans dat ze dit gratis voor je gaan oplossen. Misschien willen ze je een beetje tegemoet komen door het gratis te monteren, maar ik ben bang dat je zelf een goede cooler moet kopen (die dingen zijn niet echt goedkoop)

Toegevoegd na 1 minuut:
Wellicht is er nog een optie om de grafische kaart in 'zuinige modus' te zetten met de driver. Ik weet dat mijn grafische kaart (ook een ati) deze optie ook heeft. Hij gaat dan pas toeren maken als hij zwaar wordt belast.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je de ATI driver installeert, zit daar een programma bij dat de snelheid van de fan aanpast aan de temperatuur. Dat moet wel helpen. Bij mij (Windows 7 64 bits) werkte dat programma helaas niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik kan dat programma echt niet vinden, en ik heb een ati
kan ik dat apart downloaden als ik op het rode icoon van ati druk, krijg ik instellingen enzo die ik kan aanpssen, maar niks van fans
Zorg dat uw pc (fans van uw behuizing) goeie koeling heeft, zodat de ATI minder moet blazen.