Bij een monitor staat: "Videosignaal Analoog RGB". Bedoelen ze daar D-Sub mee of per RGB-kanaal een aparte kabel?

(Dat laatste is iets wat je zeer zelden ziet.)

Toegevoegd na 39 seconden:
'per RGB-kanaal een kabel'
Ik bedoel dus 3 kabeltjes (eentje voor R, eentje voor G en eentje voor B).

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Hardware
1.4K

Het beste antwoord

Dat is in ieder geval niet 3 kabeltjes, want dan had er component of YPbPr gestaan. Voor een monitor kun je er dus van uitgaan dat dat sub-d betekent.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Voor analoog RGB kun je een aantal connectoren gebruiken. D-sub maar bv ook SCART. In sommige gevallen komen er uit een kabel ook wel eens van die bajonetstekers, 1 per kleur.

Analoog RGB betekent dat de kleuren Rood, Groen en Blauw als apart signaal door 3 verschillende draadjes gaan.

Bij VGA varieert de spanning tussen de 0 en 0,75 volt. Hogere spanning betekent meer van die kleur.
SCART weet ik niet precies maar volgens mij is dat (ongeveer) hetzelfde.

Het voordeel van 3 verschillende draadjes moet je oa er in zoeken dat de signalen elkaar onderweg niet beinvloeden zoals met composite wel het geval is.
Als je composite gebruikt zie je vaak een soort zweem in het beeld (wat ook andere oorzaken kan hebben voordat ik de 'meute' over me heen krijg).