Waar kan je computer hardware inleveren voor vernietiging?
Waar kan ik computer hardeschijven inleveren voor complete vernietiging ? Ik heb gehoord je kunt ze laten goed wissen met verschillende programma's maar ik vertrouw het niet helemaal. Daarbij als je die via marktplaats verkoopt en iemand toch data kan achterhalen is niet echt handig. Ik heb oude hardeschijven, videokaarten, internet kabels, pc kabels , stroomkabels , kleine defecte apparaten etc , denk heb rond 3 kg aan alles bij elkaar. Waar kan je dat inleveren voor beetje geld en zeker zijn dat het niet hergebruikt wordt ivm privacy?
Met programma's kan je het 7x laten overschrijven met 1en en 0en of random data. Dan moet je echt geavabceerde forensische vaardigheden hebben om hier nog iets uit te kunnen halen. Draai je het programma 2x over dezelfde segmenten, is de oude data niet meer herleidbaar. Waarom zeg ik dan dat je het zelf moet vernietigen? Als je programma's al zo wantrouwt, waarom heb je dan de zekerheid dat zo'n bedrijf het wel goed vernietigd en niet iets anders mee doet (zoals het demonteren en verkopen voor de onderdelen en zeldzame metalen)?
1) Wis alles van de harde schijf.
2) Maak een tekstbestand met alleen maar de hoofdletter Z erin. Dus ZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZ enzovoort, liefst zonder regeleinden. Noem dat tekstbestand bijvoorbeeld a.
3) Plak het tekstbestand aan zichzelf vast. Bijvoorbeeld met het commando
copy /b a+a+a+a+a+a+a+a+a+a+a+a+a+a+a+a b
En daarna
copy /b b+b+b+b+b+b+b+b+b+b+b+b+b+b+b+b c
En dan
copy /b c+c+c+c+c+c+c+c+c+c+c+c+c+c+c+c d
Enzovoort. Zo krijg je steeds langere bestanden met alleen maar de hoofdletter Z erin. Zo vul je de harde schijf zo goed mogelijk op, tot hij vol is. Waarom de hoofdletter Z? Omdat je die makkelijk typt, en omdat die de binaire code 01011010 heeft - een lekker gemeen patroon dat het lastig maakt om te achterhalen wat er daarvóór op die plek op de schijf stond.
Wat een heerlijk forensische aanpak (oprecht).
Je kan de dataloggers ook nog even een dagje/weekje in zoutzuur leggen (pas op voor dampen) voor het branden. Gewoon omdat je nooit zeker genoeg kunt zijn ;-)
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.