Hoe heet het netsnoer van computers, beeldschermen en printers?

Ik heb een langer netsnoer nodig voor mijn computer (desktop). Maar hoe heet zo'n snoer?

Ik bedoel een netsnoer met aan de ene kant een standaard NL-stekker met randaarde, en aan de andere kant een driepolige stekker die je in het apparaat steekt.

Hoe heet zo'n snoer / zo'n driepolige stekker?

Cryofiel
een jaar geleden
in: Hardware
3.1K

Antwoorden (2)

Ik denk dat je een 'C13 Apparaatsnoer' zoekt
Ozewiezewozewiezewallakristallix
een jaar geleden
escape
een jaar geleden
Klopt, maar in de volksmond noemt iedereen het een "eurosnoer".
Ozewiezewozewiezewallakristallix
een jaar geleden
Klopt ! Zo noem ik het zelf ook ! ('Eurostekker' om precies te zijn.) Maar als je daar op googled krijg je ook andere verkeerde snoeren. 'C13' is daarom beter/preciezer.
SimonV
een jaar geleden
+ Let wel op stroomsterkte, moet (en zal) doorgaans 10A zijn, maar is soms 6A.
https://www.elektronica-shop.nl/contents/nl/d1466_Netsnoer___Apparaatsnoer.html#boven
https://camperforum.nl/viewtopic.php?t=8475258 Als je op eurosnoer googelt, krijg je niet per se de C13.
https://www.bol.com/nl/nl/p/eurosnoer-met-stekker-150cm-wit-2x0-75mm-10-stuks/9200000105118778/
Thecis
een jaar geleden
+ voor het antwoord.
Ik zat ook al aan eurostekker te denken en dacht "oh, een link.... ja klopt. Zal ik het wel verkeerd hebben."
Toen las ik de reacties....
Cryofiel
een jaar geleden
Bedankt voor je antwoord!

Maar... een eurostekker is echt iets heel anders. Namelijk een platte stekker zonder randaarde. Zie https://nl.wikipedia.org/wiki/Eurostekker
Ozewiezewozewiezewallakristallix
een jaar geleden
Daarom schreef ik ook: 'C13 Apparaatsnoer' !
Het driepolige netsnoer dat wordt gebruikt voor computers, beeldschermen en printers wordt vaak een "IEC C13" netsnoer genoemd. Dit type netsnoer heeft een vrouwelijke IEC C13-connector aan het ene uiteinde, die in de voeding van de apparatuur wordt gestoken en een mannelijke connector aan het andere uiteinde, die in het stopcontact wordt gestoken.
een jaar geleden