Hoeveel VRAM videokaart op laptop is er nodig om 4K films te kijken?

Is het mogelijk om met een videokaart met 2gb vram 4K films soepel te kijken? Ik bedoel uitsluitend films en series, dus geen games.

een jaar geleden
in: Hardware
1.1K
gvrox
een jaar geleden
Ben je een laptop aan aan het schaffen die 4K af kan spelen, of heb je er 1 en wil je weten of het kan ?
LeonardN
een jaar geleden
Elke laptop die je koopt vandaag de zal 4k films af kunnen spelen lijkt me. Videogeheugen zal daar geen speler in zijn lijkt me.
BonBonvanJohn
een jaar geleden
Het is een illusie om te denken dat genoeg videogeheugen zegt dat het capabel is om 4K af te spelen. Het hangt zeer af van ook de snelheid waarmee dat geheugen getransporteerd wordt naar je processor en daarna hoe snel je processor is om het te verwerken. Het hangt ook van dingen af als bij de framerate (FPS) waarop een video wordt afgespeeld. Bijv. je kunt wel 2GB VRam hebben maar een basislaptop processor. Dan kun je geen 4K afspelen op bijv 60 FPS. Het gaat dan al beter als de video op 30 FPS of lager wordt afgespeeld. Heb je een ultra performance processor en 2GB VRam dan gaat afpelen op 60 FPS prima. Dus de hoeveelheid zegt niet veel maar de verwerkingssnelheid van dat geheugen is belangrijk. Dat heeft echt niet iedere laptop die je koopt. Er is veel verschil daarin.
LeonardN
een jaar geleden
@BBvJ Noem eens een laptop die je vandaag de dag kan kopen en die geen 4k video kan afspelen.
Dus je gemiddelde MP4 in x264.
Of noem eens een reeks aan procs die dat niet aan zouden kunnen. Volgens mij denk je in het hardware-landschap van 2012. Niet in het huidige landschap.
gvrox
een jaar geleden
Misschien was vraagsteller op zoek naar een tweedehands laptop bijvoorbeeld. Ik zou ook checken of h.265 ondersteund wordt, niet alleen h.264

Antwoorden (1)

Er is niet eens VRAM nodig om 4K te decoderen, het kan zelfs op laptops met een geintegreerde GPU.
gvrox
een jaar geleden