Hoe onderdelen laptop schoonmaken na drinken morsen?

Mijn zusje heeft drinken over haar laptop laten vallen en nu is de hele binnenkant plakkerig. Ik heb geen idee wat het allemaal nog doet, maar ik vroeg me af hoe ik dat plakkerige drinken weg kan krijgen zonder meer schade aan te richten.

2 jaar geleden
in: Hardware
2.2K
BonBonvanJohn
2 jaar geleden
Op internet zijn er veel laptop demontage video's. Misschien ook voor de laptop van je zusje. Maar weet waar je aan begint. Laat zo nodig een expert kijken of er nog iets te redden valt

Antwoorden (1)

Ai.... dat is geen handige aktie van je zusje... Meestal het begin van het einde van de laptop. Suikerwater en elektronica gaan niet samen. De laptop zal nog even functioneren, maar al snel flinke problemen geven.

Maak daarom in elk geval de nodige back-ups !!

Wil je het toch proberen:

Het toetsenbord kun je met het nodige schroefwerk vaak los halen.Dan kun je proberen het met veelvuldig spoelen met schoon water of je de suiker weg krijgt. Dan goed laten drogen en een schietgebedje doen. Dan het droge (!!!) toetsenbord weer aansluiten en kijken of hij het weer doet. De kans is echter groot dat een nieuw toetsenbord noodzakelijk is.
Verder kun je nat geworden, bewegende onderdelen, zoals ventilatoren e.d. het beste ook vervangen.
Voor de rest hangt het af van hoe ver je durft te gaan. Hoe verder je de laptop uit elkaar haalt,hoe beter je de individuele plastic en metalen onderdelen schoon kunt maken.
Sommige elektronische onderdelen kun je ook gewoon onder de kraan afspoelen, net zoals het toetsenbord. Maar als je niet weet welke dat zijn, dan kun je er beter vanaf blijven.

Eerlijk gezegd, gezien het feit dat je deze vraag stelt, zou ik zeggen: doe het niet zelf, maar laat het een expert doen.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
2 jaar geleden
Mitchel
2 jaar geleden
Erg bedankt voor je reactie. Ik heb de gehele laptop uit elkaar gehaald en alles met bril reiniger schoongemaakt, weer in elkaar gezet en wonderbaarlijk genoeg doet hij het helemaal weer!
Alleen kon ik de touchpad niet redden en het toetsenbord niet goed meer vastzetten, omdat ze die vast gesmolten hadden met pinnetjes
Ozewiezewozewiezewallakristallix
2 jaar geleden
Graag gedaan hoor:-)
Maar neem asjeblieft mijn suggestie ter harte en maak regelmatig back-ups. Sowieso een goede gewoonte, maar zeker in dit geval. Laptops waar limonade over heen is gegaan lijken in het begin niet veel schade te hebben opgelopen, maar vertonen vaak al snel toch nog grote gebreken.