Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe schakel ik de computerspeaker van de computerbehuizing zelf uit?

Bij mijn computer is een hele kleine vaste speaker ingebouwd. Voor het computergeluid heb ik gewoon de bekende twee externe geluidsboxjes. Dat werkt prima, maar er komt steeds hetzelfde geluid dat je afspeelt uit de kleine ingebouwde speaker, meestal hoog en scherp. Er zit geen volume(draai)knop aan de voorkant.
Onder 'Apparaatbeheer' (Win10) staat slechts 'Luidsprekers' (=twee externe geluidsboxen), verder niets van geluidsapparaten. Hoe schakel ik dat kleine ingebouwde boxje met dat knisperende geluid nu uit?

3 jaar geleden
in: Hardware
1.9K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Als je computer in UEFI-modus is geïnstalleerd: houd bij het afsluiten met de startknop de Shift-toets ingedrukt en selecteer de optie ‘Opnieuw opstarten’. Na een tijdje verschijnt dan een blauwe interface. Start de computer opnieuw op via ‘Problemen oplossen / Geavanceerde opties / Instellingen voor UEFI-firmware’ en ga naar de firmwaresetup.
Vouw op het UEFI-scherm Systeemconfiguratie uit.
Selecteer Audio en schakel de optie ‘Enable Internal Audio’ uit. Klik op Toepassen -> Afsluiten om deze instelling op te slaan.

Ga anders naar de BIOS-setup. Dat gaat het makkelijkst als je tijdens het booten meerdere keren op F2 of Del drukt; bij sommige pc’s en notebooks is het F1 of F12.
Hopelijk staat daar een optie om de speaker uit te schakelen (Bij mij niet).

Anders zul je het moederbord moeten openen en het kabeltje naar de luidspreker moeten lostrekken.
(Lees meer...)
SimonV
3 jaar geleden
Je kunt bijvoorbeeld Realtek HD Audio installeren. Vervolgens kun je via de "Soundmanager" headsets, geluidsboxen en microfoons in- en uitschakelen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding