Hoe schakel ik de computerspeaker van de computerbehuizing zelf uit?

Bij mijn computer is een hele kleine vaste speaker ingebouwd. Voor het computergeluid heb ik gewoon de bekende twee externe geluidsboxjes. Dat werkt prima, maar er komt steeds hetzelfde geluid dat je afspeelt uit de kleine ingebouwde speaker, meestal hoog en scherp. Er zit geen volume(draai)knop aan de voorkant.
Onder 'Apparaatbeheer' (Win10) staat slechts 'Luidsprekers' (=twee externe geluidsboxen), verder niets van geluidsapparaten. Hoe schakel ik dat kleine ingebouwde boxje met dat knisperende geluid nu uit?

3 jaar geleden
in: Hardware
1.9K

Antwoorden (2)

Als je computer in UEFI-modus is geïnstalleerd: houd bij het afsluiten met de startknop de Shift-toets ingedrukt en selecteer de optie ‘Opnieuw opstarten’. Na een tijdje verschijnt dan een blauwe interface. Start de computer opnieuw op via ‘Problemen oplossen / Geavanceerde opties / Instellingen voor UEFI-firmware’ en ga naar de firmwaresetup.
Vouw op het UEFI-scherm Systeemconfiguratie uit.
Selecteer Audio en schakel de optie ‘Enable Internal Audio’ uit. Klik op Toepassen -> Afsluiten om deze instelling op te slaan.

Ga anders naar de BIOS-setup. Dat gaat het makkelijkst als je tijdens het booten meerdere keren op F2 of Del drukt; bij sommige pc’s en notebooks is het F1 of F12.
Hopelijk staat daar een optie om de speaker uit te schakelen (Bij mij niet).

Anders zul je het moederbord moeten openen en het kabeltje naar de luidspreker moeten lostrekken.
SimonV
3 jaar geleden
Je kunt bijvoorbeeld Realtek HD Audio installeren. Vervolgens kun je via de "Soundmanager" headsets, geluidsboxen en microfoons in- en uitschakelen.