Waarom heeft een voedingstransformator van een desktop pc een mechanische koeling nodig?

Waarom wordt een voedingstransformator van een desktop PC zo warm dat deze mechanische koeling nodig heeft? De voedingstransformator van andere apparaten zoals een TV of notebook hebben dit niet nodig (blok tussen snoer of bij TV passief gekoeld embedded). Als ik naar de energieconsumptie kijk, dan vraag ik mij af waarom het niet anders kan.

3 jaar geleden
in: Hardware
1.1K

Antwoorden (2)

Omdat deze transformator ingebouwd zit, tussen andere elementen die ook nogal wat warmte produceren. .
3 jaar geleden
Thecis
3 jaar geleden
+
Daarbij moet de voeding van een computer veel meer vermogen leveren dan de losse apparaten die de vraagsteller noemt.
escape
3 jaar geleden
Hoi Paulos, dat is weer geheel andere materie dan wat je vroeg. Stel er eens een aparte vraag over!
Ten eerste is een PC voeding niet echt een transformator. Er zit wel een kleintje in, maar het is voornamelijk een elektronische schakeling die de voeding verzorgt. Wordt ook wel 'schakelende voeding genoemd'. Zo een voeding zou vaak wel zonder fan kunnen werken. Ze hebben vaak een rendement van 98%. Als ie bijv. 500 Watt levert, wordt 2%, oftewel 10 Watt omgezet in warmte. Dat is niet zoveel dat je voortdurend een fan nodig hebt. Bij zwaardere voedingen is de fan vaak wel echt nodig. Er is echter een ander punt: de lucht die door de fan de kast in wordt geblazen, maakt deel uit van de benodigde luchtstroom in je kast. Dus zomaar je PSU-fan uitzetten kan andere vervelende gevolgen hebben.
Overigens worden er wel PC-voedingen verkocht zonder ventilator. Die zijn er op ontworpen. De luchtstroom in je kast moet je dan op een andere manier zien te regelen.
Kijk maar: https://graphicscardhub.com/best-fanless-psu/
escape
3 jaar geleden
paulos
3 jaar geleden
Hallo Escape. Hoe zit het met passief gekoelde mini pc's. Sommige hebben redelijke specificaties als een i7, 8gb werkgeheugen en een SSD past er ook nog in. Heeft dat niet een zelfde rekenkracht als een i7 op een moederbord met 8gb werkgeheugen? Zo ja, waarom kan zo'n mini pc dezelfde prestaties leveren zonder ventilatoren?
escape
3 jaar geleden
Hallo Paulos, dat is geheel andere materie dan wat je vroeg over voedingen. Stel er eens een aparte vraag over!