Werkt mijn computer ook als ik een geheugen van 3200 MHz in de pc stop?

Ik heb een pc en het moederbord wat daar in zit is de h310cm hdv en de maximale snelheid die het moederbord kan hebben voor ram is 2666mhz alleen nu wil ik een ram geheugen kopen van 3200mhz omdat die op dit moment in de aanbieding is, werkt mijn computer ook als ik die van 3200mhz in de pc stop en wat zal er dan mee gebeuren?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Hardware
4.2K

Antwoorden (2)

Nee, je moederbord gaat maar max tot 2666mhz.
( - Supports DDR4 2666 / 2400 / 2133 non-ECC, un-buffered memory )

https://www.asrock.com/mb/intel/h310cm-hdv/index.asp#Memory

De kans is er dat het 3200mhz geheugen naar 2666mhz gaat als die dat kan.
( of je computer doet het niet. )
3 jaar geleden
Friso
3 jaar geleden
Dit klopt niet, als het moederbord de ram niet kan lezen (de SPD). Zal hij standaard overschakelen naar JEDEC als ik me niet vergis. En schakelt hij die frequentie gewoon over. Correct me if i'm wrong
MasterSword
3 jaar geleden
Friso je hebt helemaal gelijk, maar de meeste mensen doen er geheugen bij dat er 2 verschillende soorten in zit. En dat gaat problemen geven, het beste voor een computer. Is dat het werkgeheugen alles het zelfde is. Makkelijk kun je het Beste Nee zeggen, maar jij zegt nu ja dus als iets mis gaat wordt hij boos op jou.
Ja, kan prima. Als je moederbord de SPD niet kan uitlezen dan gaat deze standaard in JEDEC mode, en dat is een standaard frequentie van 2133Mhz waar elke RAM reepje mee kan werken, als je geen XMP kiest maar manueel te timings kan zetten in de BIOS dan krijg je nog wel draaiend op 2666Mhz, het verschil t.o.v. JEDEC is marginaal in de zin van GByte/s performance en zou 'm lekker in een relaxte timing zetten.