Hoe kan ik twee monitoren onafhankelijk aansluiten op een laptop?

Ik wil mijn werklaptop aansluiten op 2 monitoren. Het beeldscherm van mijn laptop gebruik ik niet. Die is te klein. De beeldschermen moeten onafhankelijk opereren. Dus niet hetzelfde beeld vertonen maar het verslepen van programma's van het ene naar het andere beeldscherm.

Laptop heeft de volgende uitgangen:
* VGA
* Display port
* USB Micro C
* 2x normale USB, maar zijn in gebruik voor externe muis en toetsenbord.

Monitor 1:
* VGA
* HDMI

Monitor 2 (deze is al wat ouder):
* VGA
* DVI

Kan ik (eventueel met splitters) e.e.a. aan elkaar verbinden?

Alvast bedankt!

Peter

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Hardware
2.7K
BonBonvanJohn
3 jaar geleden
Ga ook na of je videokaart de mogelijkheid biedt om meerdere externe beeldschermen aan te sturen. Een laptop videokaart biedt vaak mogelijkheid voor het aansturen van slechts 1 extern scherm, ook al zitten er meer aansluitingen voor beeldschermen op de computer. Uitschakelen van je laptop scherm heeft in dat geval ook geen effect. De laptop zal blijven aangeven dat slechts 1 extern scherm mogelijk is. Spreek hier uit ervaring.

Antwoorden (1)

VGA op de wat oudere monitor, en dan een DP -> HDMI converter naar monitor 1 in op HDMI.
Maar er bestaat de kans dat VGA en HDMI een gespiegeld beeld oplevert, dus schiet je er netto weinig met op. Het beeld wordt normaal gesproken extended met het interne beeldscherm wat je dus niet gebruikt. Max resolutie op VGA(niet te verwarren met sVGA) is 1024x768 en is ongeveer een 1/4 van HD beeld. Omdat je het model en type laptop niet vermeld weet ik niet of de USB-C optie naar DVI gaat vliegen, de benodigde kabels staan in de bron vermeld.
3 jaar geleden
gvrox
3 jaar geleden
Goede opmerking dat mogelijk het beeld op de VGA en DisplayPort hetzelfde zijn. De originele VGA was 640x480 en SVGA 800x600, maar via een VGA connector kun je wel tot HD gaan.