Hoe bepaalt een computer hoe lang een seconde duurt?

Volgens mij weten computers redelijk precies wat een seconde is, maar welk onderdeel bepaalt die seconde?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Hardware
1.2K

Het beste antwoord

De meeste computers zullen gebruik maken van een zogenaamde kwarts oscilator: KWarts kan onder invloed van spanning een trilling afnemen, die zeer regelmatig en voorspelnaar is:

[wikipedia:]
Een kristaloscillator is een oscillator die als frequentiebepalend element een kristal van piëzo-elektrisch materiaal heeft. Dit kristal is meestal een kwartskristal, maar ook andere kristallen worden gebruikt. Daarnaast zijn er frequentiebepalende elementen van keramisch materiaal, die ook met kristal aangeduid worden.

Voordeel van het gebruik van dergelijke kristallen is de relatief precieze en stabiele oscillatiefrequentie. De nauwkeurigheid is meestal beter dan 20 ppm (parts per million; delen per miljoen). Het uitgangssignaal wordt vaak gebruikt voor tijdmeting (bv. in uurwerken), als kloksignaal voor digitale geïntegreerde schakelingen (bv. in computers), en voor het stabiliseren van de zendfrequentie van radiozenders.

De oscillatiefrequentie ligt gewoonlijk tussen enkele tientallen kHz en enkele tientallen MHz.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

In het BIOS, op het moederbord, zit een klok, die de tijd bijhoudt.

Verder wordt een seconde soms uitgerekend door het aantal cpu cycli te tellen, maar dit is niet heel nauwkeurig.
rose
13 jaar geleden
Bovenstaande antwoorden zijn juist, om één en ander te ijken en correct te houden maken veel computers regelmatig via internet verbinding met een time-server zodat de tijd steeds gecorrigeerd kan worden.

Vooral en extra van toepassing op computers die als server dienen.

Toegevoegd na 34 minuten:
Ik bedoelde onderstaande antwoorden, want als dit het beste antwoord wordt dan staan alle andere antwoorden hieronder :)