Hoe lang gaat een laptop mee?

Ik zit na de zomervakantie in mijn eindexamen jaar en wil graag een nieuwe laptop kopen ook wil ik deze nog gebruiken voor mijn studie ( 4 jaar ) werkt deze laptop dan nog voldoende? Of moet ik wachten tot ik begin met me studie en dan pas een nieuwe laptop aanschaffen?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Hardware
3.5K
LeonardN
5 jaar geleden
Bij zuinig gebruik, net vervoer, en goed onderhoud kan een goede laptop het wel uithouden, maar er zijn er zat die de vier jaar niet halen. Er zijn vele factoren, zoals bouwkwaliteit en warmteontwikkeling (die verslechterd naarmate het onderhoud slecht is). Daarnaast heb je ook nog kans dat je laptop niet voldoet aan de eisen van de studie, bijvoorbeeld als je een media-opleiding gaat doen en ze daar MacBooks verplichten.
TurfGraver
5 jaar geleden
@LeonardN, voor welk mediaopleiding is een MacBook verplicht?
LeonardN
5 jaar geleden
https://www.artez.nl/opleidingen/docent-beeldende-kunst-en-vormgeving-op-maat-zwolle/studie De aanschaf van een MacBook pro is door de staf A&D en IA als verplicht gesteld voor deelname aan een van de opleidingen. Misschien is dat tegenwoordig niet meer, worden op sommige scholen nog wel (dringend) aanbevolen. vroeger
https://forum.techzine.nl/algemeen-en-actualiteit/104802/dwingen-om-macbook-pro-te-kopen-/ nu
https://www.nimeto.nl/media/2649/info-macbook-2017-mc-siv.pdf Op middelbare scholen is het zelfs soms verplicht.
Ik zou mijn kind gelijk van een zo'n school halen maar dat terzijde
https://www.scholieren.com/blog/2603/de-appleisering-van-school
TurfGraver
5 jaar geleden
Dat middelbare scholen met een programma mee doen om mac’s aan de man te brengen is erg genoeg.
Maar als een mediaopleiding aanbeveelt om een mac te gebruiken zou ik gelijk mijn vraagtekens bij deze opleiding plaatsen.
Ik zou mij afvragen of die opleiding met hun tijd mee is gegaan en beseft dat de professionele media wereld al zeker ruim een decennia verlost is van de mac monopolie in deze wereld en blij zijn “verlost” te zijn van de mac fratsen.
MacBooks zijn prima (maar dure) laptops, voor zelfde geld (of minder) heb je een even goed (maar minder “cool”) PC.
Met als voordeel dat die WEL uit te breiden is en er meer software voor beschikbaar is (ja, ook in media software). En ook veel van die ‘mac alone’ software is ondertussen ook gewoon voor widows beschikbaar.
LeonardN
5 jaar geleden
Dat zal. Toch is het een geldig en bewezen argument. Ik heb persoonlijk ook niks met Apple. Maar het punt blijft.
TurfGraver
5 jaar geleden
Het is een gebruikt argument. ;-)
LeonardN
5 jaar geleden
Ik bedoel mijn argument is bewezen, dat er opleidingen zijn die een Mac verplichten. Maar ipv een Mac kan je ook hardware specificaties denken.

Antwoorden (1)

De gemiddelde levensduur van een laptop is natuurlijk van een heleboel factoren afhankelijk. Wanneer heb je de laptop gekocht? Wat voor merk is het? En vooral ook: hoe intensief gebruik je de laptop? Zo kan er zelfs nog verschil bestaan tussen laptops van hetzelfde merk. Over het algemeen gaat de doorsnee laptop zo’n vier jaar mee. Maar dit kan dus erg verschillen, het is slechts een gemiddelde! Omdat je een laptop overal mee naartoe neemt, heeft deze vergeleken met een vaste computer meer kans om eerder te sneuvelen. Beschadigingen treden sneller op namelijk. Denk aan dat moment dat je je tas op de grond laat ploffen, en dan enorm schrikt. Shit, mijn laptop zat nog in die tas. Dus ja, de manier van omgang zegt ook heel wat. Vaak worden wat duurdere laptops gemaakt van betere materialen. Dit kan een positief effect hebben op de levensduur van je laptop!