Waarom is er weinig prijsverschil tussen 3 en 4 TB?

Bij het zoeken van een nieuwe harde schijf was het mij opgevallen dat er een verschil van ongeveer €40 zit tussen een extern harde schijf van 2 - 3 TB. Bij een harde schijf van 3 - 4 TB zit er maar 9 euro verschil. Hoe komt het ?

2 TB: https://www.hardeschijfstore.nl/product/360926/wd-elements-portable-2-tb.html
4 TB: https://www.hardeschijfstore.nl/product/797960/wd-elements-portable-4-tb.html

5 jaar geleden
in: Hardware
1.8K
TurfGraver
5 jaar geleden
Groot deel van de componenten is het zelfde alleen opslag capaciteit is meer en dat maakt in de kosten niet heel veel uit.

Antwoorden (2)

Het is altijd hoe meer je pakt hoe goedkoper het is. Net hetzelfde bij flessen water, als je één fles water koopt kost hij misschien €1,50 als je dan een pak van 6 koopt kost het misschien €5, dan heb je dus €4 goedkoper en dat is zo bij alles. Jij wilt het kopen omdat het toch maar €9 verschil is maar als er 100 mensen het kopen dan hebben ze al €900 meer.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
TurfGraver
5 jaar geleden
Dat zou prijs verschil verklaren bij afname van meer schijven tegelijk...
Om je eigen "vergelijk" te gebruiken, het gaat hier om een 0,5 ltr fles in vergelijking met een 1 ltr fles. :(
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Jij hebt het over staffel-korting. Maar van 2->3(33%) is een groter verschil dan van 3->4(25%). Dus jouw theorietje klopt niet helemaal.
LeonardN
5 jaar geleden
Daarnaast zijn juist hele grote schijven veel duurder per GB omdat dat nieuwe techniek is. Bedenk goed dat voeding enkel een kwestie is van produceren. Voor een HDD (of SSD) van 100TB in een 2,5" behuizing zou grof geld worden betaald. Veel meer dan 100 x 1TB.
De prijs wordt bepaald door de platter configuratie, je bent gebonden aan de form-factor van zo'n drive. Vermoedelijk bestaat die 3TB uit 2x 1,5TB platters die moeilijker te maken zijn dan 2x of 4x platters van 1TB, en daarom is fabricage duurder. Via de geometrische parameters die zo'n disk meekrijgt in de firmware kan kennelijk niet gewerkt worden in 3x2 head configuraties waardoor 3x 1TB platter config afvalt. In zo'n kleine 2,5" drive passen overigens maximaal 4 platters.