Kan ik beter een i3 met 8gb RAM of een i5 met 4gb RAM kopen?

Ik gebruik mijn laptop voornamelijk voor browsen, muziek luisteren, films/series kijken en studie. Vaak staan er veel verschillende programma's open, te denken aan Word, Spotify, Chrome. Dus geen zware programma's als Photoshop oid. Stel dat alle andere specificaties exact hetzelfde zijn, welke van de 2 kan ik dan beter kopen in mijn geval?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Hardware
2.2K

Antwoorden (4)

Een i5 met 4GB RAM en dan zelf even upgraden naar 8GB. Zorg dus dat het geheugen uitbreidbaar is.
Een i3 kan je niet meer upgraden (in een laptop), geheugen wel.
Toegevoegd op 28 februari 2018 11:56: tekst
LeonardN
6 jaar geleden
kierkegaard47
6 jaar geleden
Op zich ben ik het met je eens: de mogelijkheid van makkelijke upgrade openhouden is in principe altijd verstandiger. Vraag me wel af wat het antwoord zou zijn als er nog de aanvullende voorwaarde is dat deze configuratie "het moet zijn", er hierna (om wat voor reden dan ook) geen upgrade meer komt, wat dan de beste optie is.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ha, dank voor de reactie. Om eerlijk te zijn heb ik net iets te weinig verstand van dit om het zelf te upgraden, geen idee hoe lastig dat is. Ik zal er zeker meer over uitzoeken! Maar is het dan niet even duur als wanneer ik gewoon de i5 met een al ingebouwde RAM van 8gb neem?
LeonardN
6 jaar geleden
Maar is het dan niet even duur als wanneer ik gewoon de i5 met een al ingebouwde RAM van 8gb neem? Dat valt alleen te bepalen als je opgeeft welke laptop je wil kopen.
Als je vaak verschillende programma's open hebt staan is een groter ram handiger , want die programma's draaien in een stukje apart geheugen , wat RAM genoemd word.
Dus de processor (i3 , i5) heeft voor jou niet echt meerwaarde dan alleen dat de programma's sneller op kunnen staren
Dus ik zou kiezen voor de I3 met 8gb ram
Toegevoegd op 28 februari 2018 12:48: tekst
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Reddie
6 jaar geleden
Programma's die open staan, maar niet actief zijn worden naar de swap-file geschreven en uit het RAM verwijderd.
Die plegen dus geen aanslag op het RAM.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
" Dus ik zou kiezen voor de I3 met 8gb ram"
Dat is dus de verkeerde keuze. Ik zou ten alle tijden voor een zo snel mogelijk proc kiezen als het budgettair gezien een trade-off is met RAM. Want traagheid door een tekort aan RAM is mee te leven, traagheid door de proc wreekt zich door het hele systeem door.
Kortom, suf advies dus.
Dat er verschillende programma's open staan geeft geen belasting van je RAM.
Windows sluist alles dat niet echt actief is naar een swap-file (op disk dus).
Ik heb zelf slechts 512Mb RAM.
Voor films kijken is dat (samen met een kloksnelheid van 700MHz) wat weinig.
Ik denk dat je met de goedkoopste van de twee ruim voldoende hebt.
6 jaar geleden
Ik zal voor de 8gb met i3 gaan, als je natuurlijk niet van plan ben om de i5 met 4 gb te upgraden. 4 gb zit nogal snel vol. ik heb zelf 16 gb ram. Dar werk opzich perfect vind ik. Meer dan 16 is opzich niet nodig. Alleen in een workstation heb je soms 32 of 64 gb ram. Wat voor sommige programmas wel handig is