Is het verplicht je computer af te sluiten?

Is het beter voor je lap top om hem regelmatig af te sluiten?

6 jaar geleden
in: Hardware
2K
bamibal
6 jaar geleden
Het staat niet in de wet.
burgos
6 jaar geleden
Nee lachen!!!!

Antwoorden (2)

Nee, voor elektronica is het beter niet van temperatuur te wisselen.
Dat geeft bij aanzetten en opwarmen uitzetting, en bij uitzetten en afkoeling krimp.
Beter van niet. Maar niemand zal een computer 24/7 aan laten. En de vraag is hoeveel verschil het maakt.
Hetzelfde geldt voor auto's. Beter continue rijden dan korte stukjes.
6 jaar geleden
Er zijn verschillende redenen om je computer af te sluiten:

1) Een computer die onnodig aan staat verbruikt zinloos stroom
2) Bij een computer die onnodig aan staat verslijten de bewegende delen (denk aan harde schijven, ventilatoren e.d.)
3) Software-updates hebben regelmatig een herstart nodig
4) Slecht geschreven software kan last hebben van 'geheugen creep'. Wat betekend dat ze tijdens het continu draaien steeds meer geheugen gaan innemen. Een herstart maakt het geheugen weer leeg en fris.

Er zijn ook verschillende redenen om de computer wél aan te laten staan.

1) Gemak (je hoeft niet op het opstarten te wachten)
2) Statische componenten slijten minder doordat er minder temperatuurswisselingen zijn. (De meeste componenten hebben echter een levensduur die (veel) langer is dan de economische levensduur van een computer. Dit voordeel is dus verwaarloosbaar.)
3) Betreft het een server, dan wil je met die server natuurlijk zoveel mogelijk bereikbaar zijn.

Veel computers kun je in een slaap- of hybernate modus zetten. Dat lost veel problemen op, maar niet de voordelen van punt 3 en 4 bij het wél herstarten.

Toegevoegd na 48 seconden:
Voor de volledigheid:
Wél je computer regelmatig afsluiten is dus beter !
Ozewiezewozewiezewallakristallix
6 jaar geleden
burgos
6 jaar geleden
Ik sluit hem een paar x per week af.
Is dat dan goed????
Ozewiezewozewiezewallakristallix
6 jaar geleden
Ja hoor. Prima !
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Een laptop altijd afsluiten na gebruik. Je hoeft hem niet nodeloos te laten draaien wanneer niet in gebruik zijnde.