Waarom is een I7 beter als een I5?

Core i5 7600K - 3,8 GHZ = 249 euro
Core i7 7700 - 3,6 Ghz = 309 euro

beide procesoren zijn quad core, en de i5 heeft per core nog 0,2 ghz meer tot zijn beschikking. daarnaast is de i5 ook nog overclockbaar. waarom is een i7 dan toch duurder (en eventueel beter aan de benaming te zien)

6 jaar geleden
in: Hardware
1.7K

Het beste antwoord

Hyperthreading.

Een i7 kan als de software het toelaat gebruik maken van hyperthreading. In games werkt dat meestal niet of nauwelijks vandaar dat je soms inderdaad (zeker prijs/prestatie-gewijs) beter een i5 kan nemen.

""
Hyper-threading, of voluit hyper-threading technologie (HTT) is een techniek die uitgedacht werd door Digital Equipment Corporation[1] en in praktijk gebracht door Intel. De eerste processors met hyper-threading verschenen rond 2001 op de markt. Bij hyper-threading technologie gedraagt een fysieke processorkern zich als twee logische processors die de cache en externe interfaces delen. In de meeste gevallen wordt het hierdoor mogelijk dat de processorkern twee threads tegelijk uitvoert.
""

Toegevoegd na 5 minuten:
https://nl.hardware.info/reviews/7588/18/intel-core-i7-8700k--i5-8600k--i5-8400-coffee-lake-review-betaalbaar-zes-cores-gaming-benchmarks-gtx-1080-ti-gta-v
(Gaming=weinig effect i7 over i5)

https://nl.hardware.info/reviews/7588/8/intel-core-i7-8700k--i5-8600k--i5-8400-coffee-lake-review-betaalbaar-zes-cores-benchmarks-video--en-audio-encoding-x264-x265-en-flac
(Video encoding, veel voordeel van i7 over i5)

Toegevoegd na 10 minuten:
Uiteindelijk maakt het niet uit welke hardwarematige verschillen leiden tot het prijsverschil. Enkel de prestatieverbetering is interessant. Vandaar dat het belangrijk is om een processor te meten op zijn prestaties op het beoogde gebruik. En als geld een issue is, dan kan je dat delen zodat je een prijs/prestatieverhouding krijgt. Betaal ik 50% meer om 20% meer prestatie te krijgen?!

Toegevoegd na 12 minuten:
Oh en de nieuwe, gelinkte i7's hebben meer cores dan de i5. i7=6c en i5=4c. Wat dus ook amper effect heeft in gaming.

Toegevoegd na 18 minuten:
In de bronnen de i7 7700k en 7600k met wederom het zelfde beeld. Betere prestaties in foto/video, weinig tot niks in gaming.
LeonardN
6 jaar geleden
macuser2000
6 jaar geleden
Dus voor audioproductie, waarbij veel kracht vereist is vanuit o.a. de processor, is een i7 beter vanwege de hyperthreading? denk hierbij aan fl studio of cubase etc
LeonardN
6 jaar geleden
Als je met audioproductie bezig gaat is vooral een geluidskaart met DSP vereist. Ongeveer vergelijkbaar zoals je voor gaming een losse videokaart wil hebben.
Als je geen geluidskaart met DSP neemt, lijkt een i7 me wel snugger. Jammer genoeg kan ik niet heel veel vinden over specifiek DAW's en benchmarks (een site die er wat mee doet gooit alles achter een forum).
macuser2000
6 jaar geleden
ik beschik al over een focusrite, dus in combinatie met die i7 gaat dat wel goedkomen denk ik
TurfGraver
6 jaar geleden
Let op. Of Hyper-threading zinvol is zal van de gebruikte DAW afhangen.
Niet elke DAW gebruikt Hyper-threading.
Verder, weet niet welk audio interface je van Focusrite hebt maar zelden hebben deze een DSP aan boord (anders dan als signaal routering).
TurfGraver
6 jaar geleden
Voor audio wordt het zelfs in enkele gevallen afgeraden. :)
https://www.steinberg.net/nc/nl/support/knowledgebase_new/show_details/kb_show/hyper-threading-and-asio-guard.html