Ligt het altijd aan een videokaart als je weinig FPS hebt?

Ik heb laatst ARK gekocht maar hij heeft maar 3 FPS ofzo En hij crasht erg vaak. Kan het door de videokaart zijn of iets anders. Ik wil graag niet iets kopen voor niks.

Toegevoegd na 49 minuten:
videokaart: denk ik = intel(r) hd graphics (weet ik niet zeker)
cpu = Intel Core i5 3470 3.20 Hz(ge-upgrade naar quad core)
RAM = 8GB
moederbord = Dell Inc. 0GXM1W (CPU 1)

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Hardware
2.1K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Welke onderdelen heb je in je pc? Je kan gerust je GPU upgraden maar als je andere componenten daar niet aan compenseren is het weggegooid geld.

Het beste antwoord

Niet altijd, maar vaak wel, en in jouw geval zeker. Als je geen losse videokaart gebruikt maar de op de CPU geïntegreerde Intel HD-oplossing gebruikt dan kan je, zeker in een spel als ARK, niks verwachten. Niet dat het bij een ander spel feest wordt, maar ARK is heel zwaar voor bijna elke videokaart.

Aan de rest van de componenten ligt het niet, maar zoals we al in je vorige vraag hebben gezien is je kast ernstig klein en heb je ook nog eens te maken met een zwakke voeding.

Een low profile GTX 1050 in proberen te bouwen is een mogelijke kans, maar geen garantie op succes. De andere mogelijkheid is je systeem verkopen en met het geld daarvan en wat euro's erbij een fatsoenlijk zelfbouwsysteem in elkaar te schroeven.

Toegevoegd na 10 uur:
De prijs van een nieuw systeem gaat van ~500 euro naar zo gek als je zelf wil, maar meestal is 2000 euro wel het punt dat je in games niet veel meer merkt ten opzichte van de meerprijs. https://tweakers.net/reviews/5929/2/desktop-best-buy-guide-januari-2018-budgetgamesysteem.html
LeonardN
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
weet je ook hoe duur het ongeveer is om zelf een kast te maken?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
https://www.alternate.nl/GIGABYTE/GeForce-GTX-1050-D5-2G-Grafische-kaart/html/product/1306853?event=search weet je misschien ook of deze zal passen?
LeonardN
6 jaar geleden
Jij kan dat makkelijker bepalen. Schroef je kast open en pak een meetlint. Bekijk hoeveel cm speling je hebt. Je kan beter zoeken, gok ik naar een low-profile kaart. https://www.google.nl/search?q=1050+low+profile&num=20&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwjTxKKQ9PLYAhUQF-wKHfdvAVkQ_AUICygC&biw=1920&bih=1094#imgrc=_

Andere antwoorden (1)

Voor spellen zijn videokaart, ram geheugen en processor de belangrijkste hardware.
Weet je toevallig welke hardware je in je pc hebt zitten?
Je kunt tijdens dat je het spel speelt in windows even op alt, ctrl, delete drukken.
Dan ga je naar taakbeheer en dan naar prestaties. Hier kan je zien of je videokaart, ram geheugen of processor overbelast is.
Vaak is het de videokaart maar te weinig ram geheugen veroorzaakt ook dat de boel vast blijft lopen.

Toegevoegd na 5 minuten:
Zie afbeelding
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
"Dan ga je naar taakbeheer en dan naar prestaties. Hier kan je zien of je videokaart, ram geheugen of processor overbelast is."
Nee gaat niet en is niet representatief, want dan zit je op dat moment in taakbeheer en niet meer in het spel, handiger is om CPU-Z en GPU-Z te draaien op de achtergrond met logging aan, dan pas kun je achteraf zien hoe het gebruik van CPU&GPU is geweest.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Vandaar dat mijn cpu, gpu en ram omhoog en omlaag gaat als ik een spel uit en aan zet. Heb je het zelf uberhaupt wel geprobeerd?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dude, wees maar lekker eigenwijs, taakbeheer is een onbetrouwbare tool om stress & load te analyseren, throttling zie je bijvoorbeeld niet in taakbeheer, het is een peppie&kokkie tool voor dat soort zaken.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik zie het als een simpele manier om te zien wat er overbelast word. Natuurlijk werkt monitoring beter, maar de data is wel gewoon betrouwbaar.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
"Ik zie het als een simpele manier om te zien wat er overbelast word"
Dat is mijn punt juist, vanuit taakbeheer kun je niet zien wat er belast is. In jouw beleving is 100% CPU een overbelasting, dat is niet zo als je ook de thread-count zou zien en bijvoorbeeld de cache hits en misses, want daaraan zie je pas dat een CPU gestressed is, want bij een werkelijke CPU overbelasting krijg jij niet eens de gelegenheid om taakbeheer te starten zonder minuten geduld te hebben. En de simpele manier wil niet zeggen de juiste manier, en daarom een - van mij.
LeonardN
6 jaar geleden
Gaat hier prima met MGSV. Die blijft gewoon door draaien als je op ALT-TAB drukt (maar sowieso kan je nog een minuut lang zien waar je verbruik ongeveer zat). Doordat het spel gelimiteerd is afgesteld op FPS zie ik dat ik ~50% CPU(volle frequentie alle cores) en 60% GPU gebruik. Het is niet de beste methode, maar je kan in sommige gevallen een aardige eerste inschatting maken van de mogelijke bottleneck waar je tegenaan loopt. Nu is dat bij 3FPS niet echt meer een vraag, dan is er iets zo gigantisch niet goed dat je aan je klompen aan kan voelen dat er een onoverbrugbaar probleem is. Zoals nu blijkt de "Intel HD GPU". Dan houdt het gewoon op. Best grappig hoe Windows 10 nu dus naast CPU- ook GPU-gebruik weergeeft. Ik zie het probleem niet om een globaal beeld te krijgen van wat er aan de hand is.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
" Best grappig hoe Windows 10 nu dus naast CPU- ook GPU-gebruik weergeeft. Ik zie het probleem niet om een globaal beeld te krijgen van wat er aan de hand is." Het is ook geen probleem om dit als tool te gebruiken, het wordt alleen nooit genoemd als je zoekt op analysetool om te kijken waarom je CPU choked/hogged, of hoe efficiënt de CPU werkt " Doordat het spel gelimiteerd is afgesteld op FPS zie ik dat ik ~50% CPU(volle frequentie alle cores) en 60% GPU gebruik. "
Hyperthreading zorgt ervoor dat je niet meer dan ~50% CPU utilisation hebt.
LeonardN
6 jaar geleden
Ik heb een i5 die ondersteunt geen hyperthreading.