Is het het waard om een goeie videokaart te kopen voor mijn pc?

Hoi allen,

Ik wil een pc kopen, maar die dingen zijn pittig duur als je een mooie pc wilt waarmee je mooi kan gamen. Ik heb gezien dat een goede videokaart belangrijk is voor onder andere het gamen.
Als ik een hoge kwaliteit videokaart koop, is er dan nog een ander stuk hardware dat belangrijk is om de videokaart te 'ondersteunen'. Of is het het waard om een goede videokaart te kopen en andere hardware goedkoop te houden?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Hardware
1.4K
LeonardN
6 jaar geleden
Wat zijn de componenten die je nu hebt?

Antwoorden (3)

Het mooiste is om een goede video kaart te hebben maar ook een goede processor en veel geheugen is ook belangrijk. Als je de rest van de spullen goedkoop of laag houd is het net 100 km/u rijden in een Ferrari met een daf motor er in
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik zou je willen adviseren om een goede processor en genoeg RAM geheugen te kopen naast een goede videokaart. Als je de PC zelf bouwt dan is het ook verstandig om een betrouwbare voeding te kopen. Het is ook belangrijk dat de voeding genoeg wattage levert om je hele computer van stroom te voorzien.

Bij een behuizing moet je vooral weten hoe goed de stoffilters zijn. De kwaliteit van ingebouwde ventilatoren, het cablemanagement en de bouwkwaliteit van de behuizing zijn ook factoren. Duurdere behuizingen hebben vaak ook wat extra USB 3.0 poorten t.o.v goedkopere. Het verschil tussen verschillende moederborden is het formaat (micro ATX, ATX, mini ATX, eATX, etc) en de aansluitingen die erop zitten. Maar ook extra mogelijkheden, bijv voor overclocking en het gebruiken van twee videokaarten in SLI of crossfire.

Als je niet heel veel mogelijkheden en pci-E slots nodig hebt dan heb je ook geen duur moederbord nodig. Maar je moet wel controleren of de voeding die je wilt kopen betrouwbaar is en genoeg wattage levert. Qua behuizing moet je wel een redelijke uitkiezen, maar hij hoeft niet duur te zijn.

Zorg ervoor dat je videokaart en processor goed in balans zijn. Om te gamen heb je minstens 8GB RAM nodig, maar je kunt ook voor 16GB RAM gaan als je veel multitaskt of virtual machines draait. 8GB RAM is voorlopig nog genoeg, en je kunt het altijd nog upgraden naar 16GB RAM. Let wel op dat sommige voorgebouwde computers moeilijk of onmogelijk geopend kunnen worden. Zo heb ik vroeger een Dell Optiplex gehad die ik niet open kon krijgen. Op het internet kun je vast wel vinden of je de computer die jij wilt kopen open kunt maken om bijv je RAM of videokaart te upgraden.

Ik zal een paar voorbeelden noemen van een goede balans tussen een videokaart en processor:
- Intel Pentium G4560 met GTX 1050 TI (Dit is voor een oudere budgetbuild. Tegenwoordig kun je beter een AMD Ryzen 1200 kopen, die is maar 30 euro duurder. Maar dit is wel een voorbeeld.)
- AMD Ryzen 1200 met GTX 1050 TI
- AMD Ryzen 1400 met GTX 1060 3GB
- Amd Ryzen 1600 met GTX 1060 6GB
- i7 8700k met GTX 1070/1070 Ti of 1080/1080 Ti (high end build)

Op tweakers.net of hardware.info kun je wel om advies vragen. Het belangrijkste gedeelte van mijn antwoord is wel dat je niet alleen een goede videokaart moet kopen. Je andere componenten zijn ook belangrijk.

De AMD RX 580, 570, 470 en 480 zijn op het moment slecht verkrijgbaar, daarom is de GTX 1060 een goede keuze.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
LeonardN
6 jaar geleden
+Zie nu pas dat de vrager een heel nieuw systeem wil idd.
Ja, als je wil gamen (GTA V/Battlefield/ Tomb Raider) is een goede videokaart een absolute must. Belangrijker dan een CPU zelfs.

CPU: i5 8400
RAM: 16 GB RAM
GPU: GTX 1060 3 GB
(Ja een GTX 1070 of 1080 (ti) presteren beter maar kosten ook een veelvoud, geen slechte keuzes, maar wel relatief dure).
Mobo met natuurlijk minstens 1 PCIe 16x-slot
SSD+HDD is tegenwoordig haast een vanzelfsprekende keuze.
Voeding met voldoende PCI 6pins en/of 8pins stekkers en voldoende vermogen (500 watt min.)
Kast welke al je rommel met gemak kan huisvesten.

Op Tweakers hebben ze nog een strakker GPU over CPU keuze gemaakt:
https://tweakers.net/reviews/5831/3/desktop-best-buy-guide-november-2017-mainstreamgamesysteem.html
Ryzen 5+GTX 1070

Hoe dan ook is het antwoord JA, als je wil gamen ontkom je niet aan een goede GPU.
LeonardN