Hoeveel Ram geheugen heeft mijn computer nog nodig?

Specificaties:

MS Windows XP Professional 32-bit SP2
Intel Pentium 4
Northwood 0.13um Technologie
512 MB DDR
MICRO-STAR INTERNATIONAL CO., LTD MS-6533 (Socket 478)

Ik zou graag het RAM geheugen willen verbeteren zodat zwaardere programma's gemakkelijker kunnen opstarten.
Want als ik met een zware programma werk zie ik aan de taakbeheer dat het CPU gebruik wel aardig kan oplopen. (tot 40-50%)minstens

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Hardware

Antwoorden (2)

Ik zou er of 1 van 512 bij doen of alles eruit en 2 van 1024 dan moet ie het stukken beter doen, en het is ook een ouder systeem dus verwacht geen super pc
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
CPU gebruik heeft weinig met RAM gebruik te maken. Dat zal dus ook niet minder worden met meer RAM. Meer RAM heeft voornamelijk wat minder HD activiteit tot gevolg aangezien er meer in het RAM gelden kan worden waar niet steeds weer voor teruggeschakeld hoeft te worden naar de in vergelijk ontzettend trage HD.

XP doet het doorgaans prima met 2GB aan RAM geheugen. Dus als je het uit wilt breiden zou ik proberen er 2GB of meer van te maken. Voor DDR1 zou ik wel de 2ehandsmarkt aanspreken want die zijn nieuw relatief duur (1GB DDR1 is even duur als 4GB DDR3).

Als je moederbord het ondersteund kun je ook nog letten op het dual channel gebeuren dus dat je de geheugenbandbreedte kunt verdubbelen als je een even aantal en gelijke reepjes per kanaal gebruikt.

En natuurlijk kijk je naar de snelheid die je mobo aan kan wbt geheugen. Sneller erin zetten heeft weinig nut, dat draait dan langzamer (sowieso niet sneller dan het langzaamste reepje) of zelfs helemaal niet. Met sneller bedoel ik trouwens niet DDR2 of 3 want dat past gewoon niet in het slot maar onder de DDR1 reepjes heb je verschillende snelheden.