Waar voor gebruik je RAM en waar doet de snelheid van je RAM?

Kunnen jullie me het uitleggen, want ik snap er niks van.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Hardware
3.9K
LeonardN
6 jaar geleden
Heb je een bepaalde reden waarom je met deze vraag zit? Uitzoeken nieuw PCsysteem
Computerles school
Zomaar

Antwoorden (3)

RAM betekent Random Acces Memory. Het is een soort geheugen dat optimaal geschikt is als werkgeheugen. Zodra een programma in het RAM-geheugen geladen is, kan het veel sneller werken dan dat het steeds gegevens van de tragere harde schijf zou moeten halen.
Als je veel programma’s hebt openstaan gebruik je veel geheugen. Je besturingssysteem gebruikt zelf ook geheugen.
Je zult bij het kiezen van een computer dus moeten kijken naar de grootte van het geheugen. De snelheid van het geheugen is ook belangrijk voor de prestaties.

RAM-geheugen heeft spanning nodig om te blijven werken, daarom moet je computer bij het opstarten alle programma’s opnieuw laden. In de standby-stand houd je computer spanning op je RAM zodat je direct weer verder kunt gaan waar je gebleven was.
SimonV
6 jaar geleden
Reddie
6 jaar geleden
"Als je veel programma’s hebt openstaan gebruik je veel geheugen..."
Dat is niet helemaal waar. Dat stamt uit de tijd van de eerste computers.
Tegenwoordig is het geheugen ingedeeld in blokken van 4k.
Van elk blokk wordt precies bijgehouden wanneer het voor het laatst gebruikt is.
Als er een stuk geheugen nodig is, en het geheugen is op dat moment "vol", dan worden de "oudste" blokken weggeschreven naar de swap-file op schijf. Op het moment dat dat stuk programma weer nodig is wordt eventueel een ander blok weggeschreven, en het blok dat nodig is weer geladen.
Op welke plaats in het fysisch geheugen dat is, staat los van de logische adressering. Ergens in RAM of in de processor staat een tabel met welk logisch adres een fysisch adres overeenkomt. In principe begint elk programma op logisch adres nul. De blokken van je programma kunnen "random scattered" in het fysisch geheugen staan, en ook telkens op een andere plaats.
Op die manier is je feitelijk beschikbare geheugenruimte gelijk aan de hoeveelheid RAM, plus de grootte van de swap-file
Je hebt vast wel eens de mededeling van windows gekregen dat er gebrek aan resources is (of zoiets) en dat geheugenaanvragen tijdelijkk niet gehonoreerd kunnen worden. Windows gaat op dat moment de swap-file uitbreiden.
Dat veel openstaande programma's de computer trager maken is dus al lang verleden tijd.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ceydo2012 en Ceiba2001, veranderingen gaan snel, zeker op dit gebied. Veel antwoorden van vijf jaar terug zijn nu niet meer geldig. Dat is voor veel rubrieken zo.
LeonardN
6 jaar geleden
@Reddie "" "Als je veel programma’s hebt openstaan gebruik je veel geheugen…"
Dat is niet helemaal waar. "" En wat nu als die programma's gewoon continu draaien en het geheugen daadwerkelijk gebruiken? Dan nemen ze veel geheugen in. Zet eens vier videospelers aan met video. Of 16. Het hoeft niet altijd waar te zijn, of geldt iets minder tegenwoordig. "Je hebt vast wel eens de mededeling van windows gekregen dat er gebrek aan resources is (of zoiets) en dat geheugenaanvragen tijdelijkk niet gehonoreerd kunnen worden." Nooit, echt nooit. Kijk maar bij taakbeheer daar kan je zien dat ook idle programma's fysiek geheugen innemen.
LeonardN
6 jaar geleden
@Reddie *Excuses Ik heb op de een of andere manier
Dat is helemaal niet waar.
gelezen ipv
Dat is niet helemaal waar.
Wat RAM geheugen is kun je niet goed uitleggen zonder ook de andere geheugentypes te beschrijven.

Een computer moet dingen onthouden. Feitelijk zijn er 2 categorieën van die dingen die onthouden moeten worden: programma's en gegevens.
Die gegevens moeten ergens bewaard worden. Dat gebeurt in diverse soorten geheugens. Elk type heeft zijn eigen specifieke voor- en nadelen.

Wanneer een computer opstart dan zullen er een aantal basis programma's gestart moeten worden. De diverse chips zullen daarbij geïnitialiseerd moeten worden, de klokchip moet uitgelezen worden en ook de harde schijf moet opgestart worden.
De software die dit regelt moet kant en klaar aanwezig zijn, meteen nadat de stroom aangezet wordt.

We hebben dus geheugen nodig dat zijn informatie vast kan houden in de periode dat de stroom uit staat. Dat geheugen bestaat. Het nadeel is echter dat dit geheugen alleen in de fabriek 'geprogrammeerd' kan worden. Daarna kan het alleen gelezen worden.
Daarom noemen we dit geheugen het ROM-geheugen; het Read Only Memory.

Maar als we alleen maar kunnen lezen in dit geheugen, waar moeten we dan onze gegevens opslaan ? En wat als we andere software willen laden dan dat beetje wat er in het ROM staat ?

Daar hebben we beschrijfbaar geheugen nodig ! Daar komt ons RAM (Random Acces Memory) in beeld.

In het RAM-geheugen worden alle dynamische gegevens opgeslagen: je OS (b.v. Windows), je applicaties (b.v. Word, Excel e.d) maar ook je gegevens (denk b.v. aan de brief die je in Word aan het tikken bent.)

Dat RAM is handig, maar het heeft ook een nadeel: het vergeet alles zodra je de stroom uitschakelt.

Daarom hebben we nog externe geheugens. Dat zijn b.v. je harde schijf, of je USB-stick.

Die kunnen lezen en schrijven én dingen 'onthouden' zonder spanning.

Je zoude dus in theorie kunnen gebruiken om zowel het ROM als ook het RAM te vervangen, maar dergelijk extern geheugen is zo traag dat je PC niet meer vooruit te branden zou zijn.

Vandaar dat je ook in de moderne PC nog steeds ROM, RAM en extern geheugen vindt.

Omdat het rekenhart van je PC, de CPU dat geheugen moet lezen en beschrijven heeft dat natuurlijk invloed op de snelheid van je PC. Sneller geheugen levert in theorie een snellere PC op. Omdat er vaak ook lange tijd op de harde schijf gewacht moet worden, of op het internet is die snelheidswinst vaak relatief beperkt.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
6 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
6 jaar geleden
Vanwege ruimtegebrek ga ik even in de reactie verder want ik wil je ook nog even kort over het flash-geheugen vertellen: Flash is een relatief moderne ontwikkeling. Het is ontstaan als "Beschrijfbaar ROM geheugen". Met enige moeite en traag kon flash ook buiten de fabriek beschreven worden. Zo kon (kan) je de programma's die de PC nodig had om op te starten toch updaten als er nieuwe ontwikkelingen waren. Dat flash is zich blijven ontwikkelen. Het is nog steeds ruim trager dan echt RAM, maar inmiddels is het zo snel dat we het al in USB-sticks tegen komen en ook als datadrager in de harde schijf.
LeonardN
6 jaar geleden
+
Ook is ROM al vaak EEPROM of flash zodat het ook thuis te overschrijven is.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Electrically_erasable_programmable_read-only_memory
Ozewiezewozewiezewallakristallix
6 jaar geleden
Vandaar ook de toevoeging in mijn reactie. Helaas was de officiële antwoordruimte te snel op :-(
LeonardN
6 jaar geleden
Ah excuus.
Simpel uitgelegd hoe meer RAM jr hebt hoe sneller je iets kan werken als je niks zwaars op je pc doet heb je aan 4 RAM vaak genoeg maar ga je games zoals ARK spelen mort je minimaal 12 hebben

Toegevoegd na 36 seconden:
Sorry 8 ram voor games zoals ARK
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
LeonardN
6 jaar geleden
Simpel uitgelegd hoe meer RAM jr hebt hoe sneller je iets kan werken Nee zo werkt het niet. Van RAM moet je nooit te weinig hebben, maar meer RAM hebben dan nodig geeft GEEN snelheidswinst.