Wat is het verschil tussen een geluidsdriver en een audio interface?

Onlangs een audio interface gekocht. Deze werk samen met asio.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Hardware
1.6K

Antwoorden (1)

Audio interface = geluidskaart/audiokaart de hardware
Geluidsdriver = het stukje software welke het besturingssysteem vertelt hoe de hardware aangestuurd dient te worden, code dus welke je soms kan updaten.

Toegevoegd na 2 minuten:
ASIO:

https://nl.wikipedia.org/wiki/Audio_Stream_Input/Output

Audio Stream Input/Output, ook wel afgekort tot ASIO, is een protocol voor stuurprogramma's voor digitale audio, waarmee een korte reactietijd ("latency") van de hardware kan worden bereikt. Voorbeelden van software die het ASIO protocol gebruiken zijn BPM Studio van Alcatech en Cubase van Steinberg. Deze laatste firma heeft het protocol oorspronkelijk ontwikkeld.

Door het gebruik van ASIO-drivers kan een latency (vertraging tussen input en output) van 0,7 ms gerealiseerd worden (mits er een stevige processor in het computersysteem zit).
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
danku. In welke mate heeft de geluidsdriver invloed op het geluid (met audio interface)?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Deze zorgt ervoor dat de audio interface ten volle benut wordt en de ASIOdriver zorgt ervoor dat je bij bijvoorbeeld een MIDIcontroller aanslag niet lang hoeft te wachten op geluid.