waar moet ik op letten bij aanschaf laptop lader?

Het is weer feest: mijn lader is nu weer kapot..
Ik heb een: Asus X202E Laptop
maar ik heb geen idee of ik nu naar de voltage of naar de ampere moet kijken... ik zelf zag dit product op het internet:
https://www.thomann.de/nl/thomann_netzteil_universal_312v_dc.htm?ref=glp_alar_233089_0

Dit leek mij een erg handig product, Maar geen idee of dit dus kan.
(mijn laptop is erg klein en verbruikt erg weinig energie)

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Hardware
1K
Reddie
6 jaar geleden
Waar je speciaal op moet letten is dat het stekkertje in je laptop past.
Er zijn er tientallen verschillende, en als die niet past is de lader waardeloos.
Als je de defecte lader naar de afvalbrengplaats brengt, knip dan het stekkertje met een stuk snoer er af en bewaar dat.
Voor noodgevallen kan een elektronica hobbyist hem op een andere lader zetten.
Zie verder het antwoord van RoqueTrader
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
" Dit leek mij een erg handig product, Maar geen idee of dit dus kan."
Nee, met te weinig vermogen en de mogelijkheid door polariteit te wisselen 50% kans op laptop te slopen is dit geen goed idee. Hou het origineel, of op z'n minst compatible. Die adapter is op geen manier geschikt voor jouw laptop....

Antwoorden (2)

Neem gewoon een gecertificeerde lader die bij je laptop past, de je nu gekozen hebt komt 0,7A te kort en is rommel en die kun je dus absoluut niet nemen, want dan blijft het een feest bij je. De eerste keuze in het onderstaande lijstje is een originele, maar als je echt die tien euro extra niet kunt missen dan is de tweede het beste alternatief.

Kies deze:
https://www.adaptersonline.nl/product/asus-x202e-adapter/?attribute_pa_origineel-of-replacement=origineel&gclid=EAIaIQobChMI9NnRpYek1QIVTp0bCh2I8wm-EAQYAiABEgKFzfD_BwE
Of anders deze:
https://viadennis.nl/adapter/asus/x202e/VAS192374010.html?gclid=EAIaIQobChMI9NnRpYek1QIVTp0bCh2I8wm-EAQYAyABEgJJkfD_BwE
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
jc54
6 jaar geleden
Dit lijkt meer op een advies of verkooppraatje, maar geen antwoord op de eigenlijke vraag.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
" Dit lijkt meer op een advies of verkooppraatje"
Ja? Waar moet je op letten vraagt de OP. Dan wil je toch advies?!?! Je moet dus opletten dat je GEEN adapters neemt met een polariteits schakelaar... Is ook een advies, maar wel een goed advies, want wat jij adviseert worden mensen niet wijzer en stuur je ze een donker bos in....Universele adapters geven ook "vieze" instabiele stroom / niet gestabiliseerde stroom...
Waar je op moet letten bij de aanschaf van een universele lader, is de uitgangsspanning en de polariteit (dus waar de + en de - zit). De laadstroom is minder interessant, omdat hij er dan alleen wat langer over kan doe.
jc54
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
" De laadstroom is minder interessant, omdat hij er dan alleen wat langer over kan doe." Flauwekulletjes, laadstroom is niet alles bepalend. Immers moet het apparaat zelf ook van stroom worden voorzien. Het is niet voor niets dat een adapter die bedoeld is voor die specifieke laptop een specifiek amperage kent. Polariteit is een dingetje want als je dat fout doet, of het polariteit-schakelaartje is omgezet door een ander dan heb je gele rook en niet zo blije gezichten, ik zou nooit een laptop zo in gevaar brengen met zulke rotzooi, voor 4 euro meer heb je iets wat al stukken beter is, en waarbij je niet de vergissing kan maken in de polariteit....
Utrecht
6 jaar geleden
En toch: de laadstroom (A) van de adapter moet minimaal zijn wat de laptop vraagt. Hoger is nooit een probleem, lager wel: dan wordt de adapter overbelast en kan hij doorbranden (en/of de laptop laad niet op).
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
" En toch: de laadstroom (A) van de adapter moet minimaal zijn wat de laptop vraagt." Volgens JC54 niet belangrijk, dan laadt de laptop wat langer schrijft ie... pffft, je hebt zelfs kans dat de laptop niet eens wil starten als je te weinig A levert.