Ik heb twee grote IDE schijven (1Tb en 1,5Tb) die nu nog met een USB 2.0 aansluiting aan mijn PC hangen. Kan ik deze in een NAS onderbrengen?

Ik wil dus graag een "lege" NAS aanschaffen en deze schijven erin zetten. Is dit mogelijk, kun je alleen de kast kopen? Zo ja, wat is dan een goede keuze? Heb nu Cat5E bekabeling met GB netwerkkaartjes en GB router.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Hardware

Antwoorden (2)

Ja, in principe wel, maar daarbij moet je wel op het volgend letten: De onderstaande lege box heeft SATA aansluitingen.
Hebben jou HD's dat ook? Dan kan het.
Vervolgens: Welke RAID maak je aan? RAID1? (voor veiligheid). Dan houd je netto 1 TB over. RAID0? (riskanter maar veel opslag) dan heb je 2,5 TB netto.
Voor een NAS heb je geen Gb snelheid nodig. Zo een NAS is erg traag en stelt geen bijzondere eisen aan je netwerk.
De onderstaande box kost ca. 120 euro.
AWM
13 jaar geleden
Mocht je echt snelheid hechten aan de nas dan moet je naar de grotere jongens als Synology en Qnap kijken.
Het budget daarvan begint rond de 150 euro en eindigt voor de normale thuisgebruiker op 350 euro.

Voor snelheid Synology of Qnap over een 1Gbps lijn
Voor de prijs Linksys, Western digital, netgear e.d.

Toegevoegd na 4 minuten:
Beetje verouderde testen, maar de meeste bestaan nog wel:
Zie de bronnen