is het slim om een waterkoeling te nemen voor je game pc want ik hoor vaak klachten en wat zijn de voordelen en de nadelen groetjes joy?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Hardware
10.4K
TurfGraver
6 jaar geleden
Ga je overklokken en zo?
TurfGraver
6 jaar geleden
Voordeel, betere koeling, minder ruimte bovenop processor nodig.
Nadeel, meer lawaai, meestal duurder.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
eerst wel nu ni meer omdat ik heb gehoord als je dat gaat doen dat je dan iets kan slopen en dat je geen garantie dan hebt dus ja
TurfGraver
6 jaar geleden
Overklokken zal ook niet nodig zijn bij een goed processor. Keuze lucht of water is persoonlijk.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
ik ga voor een x serie van intel denk voor de 7850x ofzo

Het beste antwoord

Er zijn verschillende soorten waterkoeling.

Je hebt ze met een pomp en zonder pomp.
Met onderhoud en onderhoudsvrij.
Voor de CPU alleen, of ook voor RAM of ook voor GPU.

De voordelen van waterkoeling zijn:
- Je apparaat wordt minder warm waardoor de levensduur van het apparaat verbeterd
- Je kunt je apparaat meer hitte laten produceren, bijvoorbeeld door overclocken
- Zonder pomp zit er vaak een fan bij die minder lawaai maakt dan de traditionele koeling, omdat je dan ook een case fan zult gaan vervangen

De nadelen van waterkoeling zijn:
- De extra kosten
- Met een pomp moet je hem eerst leeg laten lopen voordat je hem gaat verplaatsen
- Kennis / ervaring met het technisch installeren van de hardware
- Pomp kan net zoveel of meer lawaai maken dan een ventilator
- De meeste hardware ondersteunt geen overclocking, waardoor het minder kracht oplevert
- Omdat je een onderdeel op je processor vervangt heb je soms je eigen koelpasta nodig waarvan je ook weer moet weten hoe je dat aanbrengt en je moet het (soms) kopen. Ik zeg soms want soms zit er ook een koelblok bij met een laagje koelpasta er al op.
- Vaak is een beter koelblok/ventilator al ruim voldoende extra koeling en daarmee een betere oplossing
- Het vergt onderhoud, bijvoorbeeld het vervangen van de koelvloeistof

Er zijn ook zogenaamde onderhoudsvrij waterkoelingen, die zijn zeker aan te raden. Bijvoorbeeld de Corsair H-series. Ik heb zelf een wat oudere Corsair H80.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Waterkoeling is vooral bedoeld voor als je gaat overclocken. Als je dat doet, dan wordt de performance van je processor beter, maar hij wordt heter. Daarom moet je ventilator sneller draaien, en dus harder. Waterkoeling koelt in het algemeen beter, dus dat is dan een goeie optie. Als je niet van plan bent te overclocken, raad ik je aan GEEN waterkoeling te nemen, je performance wordt niet beter. Dat wordt het alleen als je overclockt.
Ik hoop dat ik je heb geholpen.