Hoe open ik mijn SD kaart op een laptop/kom ik bij mijn bestanden ZONDER de kaart te formatteren?

Ik heb een paar maanden geleden mijn telefoon in de toilet laten vallen. Hierin zat een SD kaart. De SD kaart doet het nog prima, ik moet er echter op kunnen komen. Nu wil ik deze SD kaart voor mijn nieuwe telefoon gebruiken, hiervoor moet ik hem natuurlijk formatteren. Het probleem is echter, dat ik de bestanden die zich op de SD kaart bevinden, op mijn nieuwe telefoon wil.
Nu heb ik geen back-up van mijn SD, (weet ook niet hoe dat gedaan moet worden), dus leek het mij een oplossing om de bestanden op mijn laptop te zetten. Maar om mijn SD kaart goed te kunnen gebruiken, moet ik deze formatteren..!
Erg onhandig dus!

De vraag is dus: Hoe kom ik bij de bestanden die zich op mijn SD kaart bevinden?

Hebben jullie enige tips hiervoor? Of simpelweg een oplossing? Misschien ook tips voor de toekomst i.v.m. back-ups maken?
Bij voorbaat dank!

Toegevoegd na 59 seconden:
Het toilet* Stomme fout!

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Hardware
8.7K
Iloon2punt0
7 jaar geleden
Je geeft aan dat de SD kaart nog prima is. Maar om goed te werken met je 'm formatteren... Dan weet ik niet zo goed nog wat je ermee kunt. Heb je geprobeerd de SD kaart in een USB stick te doen om zo de bestanden te kopiëren naar je computer?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Als je hem moet formatteren is de data er op deel corrupt je zal dan met recuva aan de slag moeten als dat nog wil werken. https://www.wondershare.net/ad/data-recovery/?gclid=CjwKEAjw2qzHBRChloWxgoXDpyASJAB01Io0zMnkrmFtysHEcroReHF4SCs_iaXzFYsUxuSx2j8TwxoC0pfw_wcB

Antwoorden (3)

Linux leest "bijna" alles!
Start een PC op met Linux en zorg voor een kaartlezer met daarin het kaartje.
Dan is het bestand leesbaar, verplaatsbaar en is kopieren een fluitje van een cent.
Heb je een PC of laptop met een (losse of vaste) DVD drive, dan een Linux iso van een distro downloaden; de iso branden op een DVD en met die DVD opstarten.
Heb je slechts USB lees dan op de site van de Linux distro hoe je de iso op een sticky zet.
Toelichting:
-Linux: is een operating system net als Windows of Apple.
-distro: is een van de vele soorten Linux. Er zijn heel veel verschillende soorten en smaken binnen Linux. Kies er maar eentje. (Bijvoorbeeld Ubuntu of Xubuntu.)
-ISO: zijn bestanden ingepakt met de iso-methode. Net zoiets als Zip maar dan universeel geschikt voor alles en iedereen.
-PC: is een stationaire PC of een laptop of een notebook of desnoods een slim mobieltje.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Heb je al geprobeerd de sd-kaart gewoon in je nieuwe telefoon te plaatsen? Als het een telefoon van het zelfde merk/type is, zou dat moeten werken. Mogelijk dat de telefoon tegensputtert, maar dat kan je negeren tot je de bestanden veiliggesteld hebt.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Als de SD-kaart gebruikt werd als adoptable storage (soort van onderdeel van het systeemgeheugen, als dit zo is heeft jouw telefoon de SD-kaart hier eerst speciaal voor geformatteerd.) Ben je je gegevens helaas kwijt, waarschijnlijk. Anders kan je de uitleg van Dennetak volgen. (Deze kan je anders altijd proberen.)