Word mijn pc slomer door te weinig ram geheugen?

Ik heb mijn pc pas geüpgrade met een nieuwe processor, een nieuwe voeding, maar ook een nieuw moederbord. Voor dat moederbord moest ik ook een ddr4 ram geheugen kaart kopen maar ik heb 2x 4 en mijn pc is met games erg traag (in mijn oude pc had ik 2x ddr3 8gb) zou dat kunne komen doordat ik 8gb heb inplaats van 16gb?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Hardware
1.6K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
8GB is voldoende voor bijna alles. Waar ik je niet over hoor is een videokaart. Welke heb je?
paulus811
7 jaar geleden
Kijk ook eens welke processen automatisch gestart worden en op de achtergrond meedraaien. Ook deze maken gebruik van je ram en wellicht kun je sommige uitschakelen.

Antwoorden (1)

De hoeveelheid ram bepaalt voor een groot deel hoe snel berekeningen uitgevoerd kunnen worden. Als er te weinig ram is voor de gevraagde bewerking wordt een deel van de bewerkingen weggeschreven naar de harde schijf (virtueel geheugen), maar deze is veel trager dan het geplaatste interne geheugen. Dus als je een rekenintensieve applicatie gebruikt kan je computer inderdaad trager worden. Maar bij games speelt de grafische kaart ook een grote rol, dus het hoeft niet per se aan de hoeveelheid ram te liggen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
"De hoeveelheid ram bepaalt voor een groot deel hoe snel berekeningen uitgevoerd kunnen worden" Heel onhandig geformuleerd, gezien je latere verhaal wel klopt. Enkel de kracht van een processor bepaalt dat. Als het RAM vol zit moet idd langer gewacht worden voordat de processor bij de te berekenen data kan. Effectief lijkt dat dan op een slome processor, maar dat is dus niet zo. Normaliter is het RAM zelden vol, dus bepaalt de hoeveelheid RAM ook niet de snelheid. Enkel als je een chronisch tekort hebt. Een fout die mensen maken is dus investeren in RAM en hopen op een snellere PC, terwijl ze zelden een praktisch RAM-gebrek hebben. Als alles goed gaat met 8GB heeft 16GB helemaal geen enkel voordeel. GPU is inderdaad de sleutel tot de oplossing hier in mijn ogen. Maar de vrager reageert niet echt jammer genoeg.