Wat is het voordeel van een groot intern geheugen en waarvoor dient dit geheugen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Hardware
2.4K

Het beste antwoord

Het interne geheugen van een PC is het werkgeheugen. Hierin laadt je PC (BIOS) eerst je besturingssysteem en daarna alle programma's en bestanden die het gebruikt.

Het besturingssysteem kan een programma alleen gebruiken als het in het interne geheugen is geladen.

Wat nou als je interne geheugen vol zit? Daar heeft Windows het volgende op gevonden. Er wordt een bestand op je harde schijf aangemaakt (het kan ook verspreid over meerde harde schijven) dat het 'virtuele geheugen' wordt genoemd. Windows doet dan net alsof dit een uitbreiding van het interne geheugen is.

Als informatie uit het virtuele geheugen daadwerkelijk gebruikt moet worden, 'ruilt' windows de informatie met informatie die in het echt geheugen zit (het zogenaamde 'swappen'), wat zit veel tijd kost (een harde schijf is vele malen minder snel toegankelijk dan het werkgeheugen).

Daardoor is je PC meestal met een groot intern geheugen een stuk sneller.

Bij 32 bits windows (en computer) kun je gebruik maken van 4 Gb geheugen, waarvan dan zo'n 3,2 Gb effectief overblijven omdat Windows de rest voor zichzelf reserveert.

Bij een 64 bits besturingssysteem en machine is eer in theorie een astronomische hoeveelheid gehugen mogelijk, maar MicroSoft heeft windows hierin gelimiteerd. Vista kent het maximum van 128 Gb, Windows 7 (de duurdere edities) kan 192 Gb aan.

Dat lijkt heel veel, maar de geschiedenis heeft aangetoond dat het vanzelf weer krap wordt...
rose
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat een mooi volledig en duidelijk antwoord. Hartelijk dank daarvoor.

Andere antwoorden (3)

Dan kan je gewoon veel opslaan op je pc zoals foto's, films programma's etc. En een gedeelte word gebruikt om je pc draaiende te houden wat ook wel virtueel geheugen wordt genoemd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het interne geheugen van een PC dient om alles tijdelijk in op te slaan waar je mee bezig bent en is de ruimte waar je programma's in 'draaien'. Als de PC ruimte tekort komt daar, dan gaat ie een stuk van je harde schijf daarvoor gebruiken en dat is een stuk trager.
Het heeft bij een 32-bits besturingssysteem geen zin om meer geheugen in je PC te stoppen dan ca. 3.5 GB.
AWM
13 jaar geleden
een groot intern geheugen heeft als voordeel dat je pc meer processsen tegelijk aan kan en de processen soepeler laat gaan bijv: via youtube muziek luisteren terwijl je aan het fotosoepen bent en te gelijk een virusscan uitvoert. overigens kan vista niet meer als 3 GB practisch gebruiken wat ik begreep. dus 10 GB werkgeheugen heeft vooralsnog geen zin.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
AWM
13 jaar geleden
Jawel, dan kan Vista wel. De 64-bits versie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
en hoeveel procent van de windows gebruikers heeft de 64 bit versie?
itsme
13 jaar geleden
minstens 50% van degenen die dit jaar een pc hebben gekocht hebben een 64bits systeem.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ok, goed om te weten. wat is dan de max qua bruikbaar WG?
AWM
13 jaar geleden
128 GB, Menno. Maar geen normaal mens doet dat.
itsme
13 jaar geleden
Ik kan me voorstellen dat je, als je in visual effects en zo werkt, je wel heel erg blij zou zijn met een dergelijk groot geheugen. Maar dan nog is 128 wel errrug veel.
Ik ben nu blij met 8, en dat zal voor de komende paar jaar wel voldoen denk ik...