ik wil zonder windows opnieuw te installeren een nieuw moederbord instelleren met een andere chipset. Kan dat?

Ik weet dat dit kan door eerst de harddisk driver te uninstallen. echter is dit geen optie meer, want het moederbord is kapot.
Een andere optie is natuurlijk en moederbord zoeken met exact hetzelfde chipset.
Deze worden echter niet meer verkocht. Dus de vraag is, wat als ik het moederbord vervang door een moederbord met hetzelfde merk chipset, maar nieuwer?
Dus concreet, een NVIDIA® nForce 570-SLI vervangen door een NVIDIA uit de 600 serie, zoals de 640?
Dat Windows opnieuw geactiveerd moet worden is verder geen probleem. Vraag is dus zuiver of de harddisk dan weer opstart, of niet?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Hardware
2.6K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Welke computer heb jij? Met vriendelijke groet, Benjamin Smokers

Antwoorden (2)

Moederbord met andere chipset is geen probleem, Windows boot hier gewoon mee.
Echter is het vaak dat op het ene board IDE gesimuleerd werd, en op het nieuwe board vaak AHCI als standaard is gekozen, en ja dan krijg je een BSOD. Omdat je bord al stuk is kun je dus niet meer verifiëren hoe deze instelling was.

Meegeleverde drivers op CD zijn vaak al verouderd. Download de drivers die bij je nieuwe moederbord hoort alvast met een andere computer en zet deze op een stick.
En zodra Windows opgestart is kun je gelijk de rits installeren.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het is mogelijk. Wel dien je de installatie CD of een andere opstartbare medium bij de hand te houden, want mogelijk zul je drivers of andere onderdelen van Windows moeten upgraden zodat het bij de nieuwe moederbord, processor en/of chipset past.

Daar je dit niet dagelijks doet en sommige verkopers van moederborden wel, zou het kunnen overwegen om het inbouwen en het upgraden van het nieuwe moederbord te laten doen. Ik heb zelf een paar keer een moederbord vervangen, maar toch het iets waar je handigheid in moet hebben, want je vergeet vrij snel iets. Het is en blijft specialisten werk.