Hoe kan ik zoomen met een trackball muis ?

Ik heb een Logitec Marble Trackball (symmetrische, ergonomische) muis, en de laatste tijd merk ik dat ik steeds meer behoefte ga krijgen aan een muis waarmee ik kan inzoomen.
Deze muis heeft echter geen scroll-wieltje, en welke knoppen ik ook indruk, het blijft een ramp.
Als ik bijvoorbeeld op een plattegrond van Amsterdam naar Enschede moet, ben ik een half uur aan het slepen om de juiste plek in mijn venster te krijgen, in plaats van even uitzoomen, op de goede plek klikken en weer inzoomen.

Is er een (voor een oude vrouw begrijpelijke) manier om dat inzoomen voor elkaar te krijgen op een dergelijke muis ? Of heb ik gewoon pech gehad ?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Hardware
2.2K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
ik heb even gekeken en de vraag is nu welk type heb je? Er zijn er nl types met en zonder zoomfunctie.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
T-BC21
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ben bang dat je gewoon pech hebt.
Ik heb wel iets dergelijks gevonden maar de prijs is er ook naar.
Zie hier: http://www.misco.nl/p/accessoires/toetsenbord-muis/muizen/muizen/kensington-slimblade-trackball-trackball-200086638
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Nee, deze komt echt net nieuw uit de verpakking.......en DIE kan ik niet betalen nee.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Je weet dat je op google maps gewoon met - en + kunt uit- en inzoomen? Makkelijkste optie is waarschijnlijk om er een normale muis bij te zetten en met je linkerhand te scrollen. Verder zijn er nog wel workarounds waarbij je bijvoorbeeld een scriptje draait dat ervoor zorgt dat de trackball als scrollwiel functioneert als je een bepaalde hotkey ingedrukt houdt (zoals een van de muistoetsen) maar daar heb ik geen ervaring mee. Het ziet er niet zo moeilijk uit om in AutoIt of AHK te herschrijven. http://superuser.com/questions/303661/remedy-for-a-no-scroll-wheel-trackball
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
IS niet op google maps ;-) Dat wet ik.
En op de kaarten die ik moet hebben kan ik wel met de plus- en minknoppen op de kaart een beetje zoomen, maar dat is geen succes, want na elke stap moet je eerst weer de halve kaart over om bij de + en -knoppen te komen.
Op sommige kaarten werkt dubbel links- en rechtsklikken, maar niet op alle. Ik ben er inmiddels trouwens uitgekomen ;-)
Maar geef nog even iemand kans het beste antwoord te vinden. Want er IS een antwoord.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@SadBunny ; ik muis juist met links, dat is de hele reden voor die symmetrische trackball. Anders had ik wel een rechtshandige trackball, die heeft vaak veel meer standaard optie.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Jammer dat er geen antwoord meer gekomen is. Het was heel simpel ; ik moest de nieuwste drivers voor de muis downloaden, en toen was het binnen twee minuten gepiept. Hij werkt nu naar wens ;-)

Antwoorden (1)

Met de twee extra knopjes die zich aan de binnenzijde van de linker- en de rechter muisknop bevinden. Op de afbeelding nummer 3 en nummer 4. De ene voor horizontaal en de andere voor verticaal scrollen.

Je kunt ook programmeren dat een van de knoppen als autoscroll gaat fungeren. Dat is voor het zoeken op een kaart wel handig.
Amadea
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Programmeren ? Ik ? Dat lijkt me uitgesloten.
Zo ingewikkeld was het gelukkig niet.