Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

De harde schijf van mijn laptop is waarschijnlijk kapot, wat moet ik doen met onderstaande foutmelding?

De harde schijf heeft het volgens mij begeven. Als ik mijn laptop nu opstart krijg ik een foutmelding, afbeelding is bijgevoegd. Als ik op continue klik dan blijft ie hangen op dat blauwe windows scherm. Ik denk dat ik naar een professional moet om een backup te laten maken, maar hoeveel euro zou dit dan kosten?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Hardware
1.3K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het plaatje wilt om een of andere reden niet uploaden, maar er staat het volgende: SMART Failure Predicted on Hard Disk 0: WDC (nummer van de harde schijf)
WARNING: Immediately back-up your data and replace your hard disk drive. A failure may be imminent. Press F1 to Continue
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
HDD eruit halen en in USB-behuizing doen en aan een andere computer hangen en zo je data redden

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Je kunt het beste zo snel mogelijk een back-up maken; het liefste zonder te harde schijf onnodig te belasten. Als je er niet zoveel verstand van hebt, kun je beter een back-up laten maken door iemand die er meer verstand van heeft.
Goede software om een back-up te maken zonder je harde schijf onnodig te belasten is CloneZilla.
Succes!

PS: Je harde schijf dreigt dus kapot te gaan.

Toegevoegd na 56 seconden:
Je zegt ook dat hij blijft hangen op het blauwe Windows-opstart scherm. Dan zijn niet alle bestanden met toegankelijk.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik was al bang voor een professionele reparatie. Dit zal vast wel wat geld kosten zeker?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Je hebt i.i.g een nieuwe harde schijf (of SSD) nodig en je wilt graag een backup maken. Ik denk niet dat je alle bestanden waar je een back-up van wilt maken nog kunt lezen, dus dan moet je een professioneel recoverybedrijf inschakelen. Dat kost incl. diagnose ongeveer € 400 bij niet-fysieke schade en ongeveer € 700 voor fysieke schade. Ik hoop dat het om niet-fysieke schade gaat, want dat scheelt zo'n € 300.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Als je (of iemand met meer verstand van computers) het eerst probeert te back-uppen kan de schade groter worden, maar je kunt ook misschien zelf alle belangrijke data redden.
Ik begrijp dat dit een vervelend dilemma voor je is.
Heel erg veel succes!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord. De laptop was zelf 800 euro en dat is 5 jaar geleden dus ik laat het miss door een vriend doen die er verstand van heeft.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dat lijkt me een goed idee (zolang hij maar voorzichtig is, maar dat denk ik wel).
Veel succes!

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding