Waarom scrolt mijn muis met een ontzettende vertraging?

Mijn optische muis, met scrolwieltje, scrolt met een ontzettend lange vertraging. Het is zelfs zo dat het er op lijkt of mijn computer door iemand anders bestuurd wordt.

Normaal scrollen doet 'ie niet meer, maar het beeld gaat wel steeds -op en neer- alsof er gescrolt wordt.

Ik heb een totale Norton scan gedaan (geen virussen) maar dit heeft niet geholpen.

Weet iemand de oorzaak en misschien een oplossing?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Hardware

Antwoorden (1)

Allereerst: regelmatig een volledige scan doen kan sowieso geen kwaad natuurlijk, dus houd dat vol :)

Oorzaak: in zo'n scrollwieltje zitten een soort fijnmazige spaken die bij het scrollen voor een oogje langsbewegen en zo weet de muis dat er gescrold wordt (of niet natuurlijk). Daar kan wel eens wat vuil tussenkomen (huidschilfers, kleine haartjes, vettigheid, dat soort dingen) waardoor het oogje dus verkeerde signalen doorgeeft.

Oplossing: huidige muis uitschakelen/loskoppelen en een andere muis proberen aan te sluiten, 99% zeker opgelost. Als dat werkt kun je, als je er zin in hebt, je huidige muis eens voorzichtig openschroeven en kijken of je alles kunt schoonmaken. Als je 'm daarna nog wilt gebruiken moet je wel goed opletten dat er geen veertjes wegspringen of onderdeeltjes uitvallen en liefst foto's maken van hoe alles nu zit zodat je later niets fout doet bij het terugzetten.

Als het probleem voortduurt met een andere muis is er wat vreemds aan de hand, maar dan zou ik nog steeds eerder die muis óók wantrouwen en nog een derde muis proberen dan aan virussen e.d. denken.

Verder: als je computer door iemand anders bestuurd zou worden (wat natuurlijk technisch mogelijk zou kunnen zijn) dan zou je meestal verwachten zelf uitgesloten worden van controle, en op z'n minst iets nuttigs moeten zien gebeuren (schermpjes open, tekstinvoer, commando's etc.). Bedenk wel dat een enkel virustype vele miljoenen computers kan infecteren, en er zijn vele honderdduizenden virustypes. Met andere woorden, er zijn vrijwel nooit mensen die handmatig via die virussen je computer gaan besturen, virussen doen hun werk volautomatisch. Criminaliteit waarbij de besturing over je computer daadwerkelijk overgenomen wordt door een mens vindt voornamelijk plaats bij dingen als "support scams", waarbij iemand doet alsof hij een helpdesker is en de gebruiker overtuigt om zelf de besturing aan de nep-helpdesker over te dragen.