wat is de beste/juiste volgorde modem router switch ?

ik heb een modem van telfort waarmee ik problemen heb om een draadloze printer op aan te sluiten, is iets met de firmware en is niet te veranderen. zonder mijn telefoon lijn te verliezen.
Ik heb wel de zaak aan de praat kunnen krijgen met en extra routertje van sitecom maar ik heb behoorlijk wat extra zaken zoals TV wdmycloud etc etc
dus daarnaast heb ik een switch nodig voor ander bedrade zaken

nu wil ik dus de printer via het sitecom router draadloos een ip adres geven iets wat op de zyxel dus op de een of andere manier gewoon niet lukt
hij verbindt wel maar ip adres ho maar
met dat routertje ging dat wel
maar aangezien ik meer dingen bedraad wil aansluiten heb ik dus ook een switch extra

Dus mijn vraag is wat is de beste manier volgorde van aansluiten >?

modem---- router----switch ?------ voor de rest ? pc ? (ook homeplug)
i i
TV i
netwerkHD i i
i
draadloze printer

modem---switch------ router (alleen nodig voor draadloos aansluiten printer

capthavoc
8 jaar geleden
in: Hardware
4.8K

Antwoorden (1)

Ik zou altijd kiezen voor modem <--> router <--> switch.

Een switch kent geen (interne) IP adressen toe, dat doet de router. Door je switch achter de router te plaatsen komen al je bedraadde/WiFi devices vanzelf in hetzelfde interne netwerk terecht, hetgeen onderling communiceren makkelijker maakt.

Maar daarnaast vervult je router tal van andere functies, waaronder firewall, waar je graag gebruik van maakt.

Nu is het niet altijd zo, dat als je niet fysiek achter de router hangt dat je geen gebruik van die router functionaliteit kunt maken, maar het maakt de configuratie van je netwerk ingewikkelder en dat is nu net waar veel mensen moeite mee hebben.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
capthavoc
8 jaar geleden
ik denk zelf ook al in die richting maar wat is beter in dit geval alle wifi signals op de sitecom te in te regelen ?
ik kan de zyxel modem/router niet bridgen omdat ander mijn telefoon uitvalt.
dus moet ik dhcp overlaten aan de zyxel
en op de sitecom uitzetten (of als switch gebruiken)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
je hebt effectief dus 2 router, je modem heeft ook router functies. Dan kun je de sitecom i.d.d. beter als switch configureren. Beide toestellen kunnen, zo begrijp ik als WiFi access point dienen. en dat zou ik, zeker als ze wat verder uit elkaar staan, gewoon op beide toestellen enablen. Maar DHCP op de sitecom kun je beter uitzetten, anders krijg je 2 DHCP's in je netwerk en dat is als 2 kappiteins op één schip. Het kan wel, maar het vergt opdelen van je netwerk in subdomeinen en dat is allemaal veel te ingewikkeld voor een thuisnetwerkje.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ps. Elke router is in te stellen als switch, ook al biedt hij er geen configuratie menu item voor (soms bij goedkopere modelletjes). Als je een router via de gele WAN aansluiting op een andere router aansluit fungeert hij als router. Maar sluit je hem via één van de andere (NIET geel/WAN) poorten aan dan is het een switch.