Als mijn (oude) processor en bijbehorende koeling kapot gaat, kan dat nog iets anders beschadigen?

Ik heb een hele nieuwe pc, zelfgebouwd (partner) maar we hebben de oude processor met processor koeling erop gezet. De rest is nieuw.

Ik vind dat t de laatste tijd niet lekker meer klinkt, die koeling, en twijfel over de gezondheid van mijn processor.

De pc schoonmaken van binnen doen we ook best regelmatig, want we hebben een kat die altijd in de rui is ...

De boel zit dus niet verstopt.

Wat kan ik doen aan diagnosticeren hoe erg het is met mijn oude spul, en kan het iets anders beschadigen als de boel toch kapot gaat?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Hardware

Het beste antwoord

Als de processorkoeling het begeeft wordt de chip te warm en kan die oververhit raken. De chip kan dan kapot gaan. Met een programma als speedfan is de temperatuur te meten.

Als je een ventilator hoort die niet lekker klinkt, dan is dit wel een reden tot zorg. Aangezien je al bijna alles hebt vervangen, waarom dan niet de chip en fan ook?

Toegevoegd na 3 minuten:
Ik lees net dat je budget op is. In dat geval zou ik het goed schoon houden met perslucht en stofzuiger en eventueel meten.

Als je fan lagers heeft, eventueel smeren met een beetje smeermiddel.

En anders kan je in de winkel vragen of alleen de fan te vervangen is.

Als de processor er mee op houdt zou je die dan ook nog op dat moment kunnen vervangen. Ik kan me niet voorstellen dat er heel veel anders kan beschadigen.

Toegevoegd na 8 minuten:
Voor speedfan, zie bijgaande link. Een tempeartuur van 60 - 70 graden is voor een pentium niet bijzonder.

Ik dacht dat je in het BIOS ook kon instellen dat het systeem zich uitzet bij een bepaalde temperatuur, bijvoorbeeld 90 graden. Ik meen gelezen te hebben dat een pentium 4 zichzelf sowieso uitzet bij deze temperatuur om problemen te voorkomen. Dat heb je zo in de gaten ;o)

Toegevoegd na 9 minuten:
Hier ook nuttige informatie:

http://www.schoonepc.nl/nieuwsbrief/koelingsproblemen_processor_speedfan.html
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Je kunt het programmaatje speedfan downloaden en aanzetten... dan zie je vanzelf of je koeling voldoende is...

Maarre...is dit geen verkeerde zuinigheid...alles nieuw behalve je processor + koeling??? Dat zijn toch wel hele belangrijke onderdelen stel dat je computer crasht......(ik weet natuurlijk niet hoe oud je processor + koeler zijn).