Slecht wifi signaal in huis. Wat is de beste oplossing?

Op mijn router komt een snelheid binnen van 42 Mbit/s - Mbit/s. Deze router staat in de meterkast en is een Fritzbox van xs4all.

De wifi snelheid is nog maar tussen de 2 en 20 Mbit/s, ik heb zelfs een speedtest met de mobiel gedaan direct naast de router. Als het naar 2 zakt is de snelheid veel te laag om nog prettig te werken.

Ik heb twee oplossingen bedacht:

1) een nieuwe sterke AC router. Hiermee zou ik een sterker wifi signaal hebben en minder last hebben van externe storingsbronnen.

2) Powerlines (ik heb de Devoll 550+ wifi op het oog) en zo een soort bedraad internet aanleggen op de bestaande fritzbox.

3) bedraad internet via een utp kabel. Hiervoor wordt de lengte van de kabel wel ongeveer 25 meter.

Ik ben niet op zoek naar de goedkoopste oplossing. Het moet nu gewoon na jaren tobben een keer goed werken.

Alvast dank voor het meedenken.

paulus811
8 jaar geleden
in: Hardware
1.9K

Het beste antwoord

Een tijdje geleden heb ik hier een oplossing voor gelezen op metronieuws.nl geloof ik. Dit betrof een trucje met een aluminium blikje die je internetsnelheid kon verdubbelen of zelfs verdrievoudigen. Ik zal het eens voor je opzoeken.
...
Ik ga er voor het gemak van uit dat je een antenne op je router hebt zitten.
1. Neem een leeg blikje bier of frisdrank. Verder heb je nog nodig: een stanleymes, eventueel een schaar en materiaal om het geheel op je router vast te zetten.
2. Was het blikje van binnen schoon en verwijder het lipje waarmee je het blikje openmaakt.
3.Snij de onderkant van het blikje met een stanleymes los van de rest.
4. Doe hetzelfde met de bovenkant maar laat een stukje vastzitten ter hoogte van de drankopening.
5.Knip het blik aan de andere kant van de drankopening in de hoogte doormidden.
6.Buig het metaal voorzichtig in de vorm van een radarschotel.
7.Plaats het geheel op je router waarbij de antenne door de opening steekt. Dit kan bijvoorbeeld met posterplakkers.

Ter visuele ondersteuning: https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=tonZeKP-Mi4

Gewoon een WiFi versterker kopen kan ook maar dit werkt net zo goed.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
paulus811
8 jaar geleden
+ voor je antwoord, dank je! Volgens mij de allergoedkoopste manier, als het zou werken. Probleem met de Fritzbox router die ik heb is dat de antennes in het apparaat zitten. Er steekt dus niets uit waarmee ik jouw antwoord zou kunnen uitproberen. Maar ik bewaar je oplossing wel, wellicht help ik er nog eens iemand mee. Want de theorie erachter klinkt logisch.
Cryofiel
8 jaar geleden
Hee, da's nieuw voor mij - bestaan er Fritzen zonder externe antennes? De Fritzen die ik ken hebben één tot drie antennes die duidelijk zichtbaar aan de buitenkant zitten. Zoek jouw Fritz eens op bij AVM. Als op hun site wel een antenne zichtbaar is, ontbreekt die dus bij jou.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
+ Goed gevonden. Leuke simpele oplossing, maar vooral goedkoop.
paulus811
8 jaar geleden
Heb het (leuke!) youtube filmpje bekeken. Een van de reacties schreef wel dat het wifi signaal niet versterkt wordt, maar gebundeld. Maw, de kant die niet naar de antenne wijst, heeft waarschijnlijk nu helemaal geen signaal meer. En ook dat is wel logisch. Werkt dus alleen als je wifi op een vaste plek gebruikt.
paulus811
8 jaar geleden
En werkt het niet, dan heb je in ieder geval bier gedronken met een goede reden ;-)

Andere antwoorden (3)

hallo,

ik zou een wifi versterker nemen , dit probleem heb ik ook gehad en heb er ook een genomen en het werkt perfect
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik zou een router van bijvoorbeeld netgear kopen. Meerdere mensen hebben hier al gezegd dat een versterker de oplossing is, maar zelf heb ik er zeer slechte ervaringen mee. Ik zou een router kopen (Ga naar de Mediamarkt, laat je informeren en maak dan een degelijke keuze. Zorg dat je niet te veel hierop bezuinigd.) , die aansluiten op het ethernet en dan de Wifi SSID naam en password overnemen van je Xs4all router. Als je dat gedaan hebt (zorg dat de router in Acces Point mode staat) moet je de wifi van je xs4all router uit doen. Daar is vast wel een knopje voor. Als hierna je verbinding nog steeds slecht is moet je met xs4all bellen, want dan ligt het niet aan je router.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Haal je modem/router uit de meterkast en zet hem ergens anders in de woning! De kast is groot dat daar in de meterkast het signaal wordt afgeschermd. Een soort van kooi van faraday effect!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
capthavoc
8 jaar geleden
Eigenlijk is dit, voordat je van alles gaat kopen zeker een oplossing om te proberen. vraagje is je modem op een soort telefoon dop (die grijze stop aangesloten ?)
misschien kan je dat eens nakijken Heb je ergens anders in huis ook een normaal telefoon aansluit punt. ? verplaats hem naar dat punt ? is dat niet mogelijk dan is
UTP is zowieso nog altijd de beste oplossing
25 m is echt geen probleem wifi versterker zijn mijns inziens waardeloos
Dan zijn losse routers op utp doorverbonden altijd nog beter en nog goedkoper ook als je een paar tweedehands op de kop weet te tikken Homeplugs devolo is beter dan versterker mogelijk maar kan aardig prijzig worden Tenslotte kan voor jouw situatie een oplossing zijn toch over te stappen op kabel/ziggo
het ligt mischien ook aan je omgeving dat je internet gewoon trager is Of als het voor handen is glasvezel ?