Wil eigen (gaming) computer samenstellen en bouwen, hoe te beginnen?

In een paar maanden wil ik graag een eigen PC samenstellen, maar ik heb dit nog nooit eerder gedaan. Daarom wil ik me in de komende maanden goed inlezen en goed onderzoek doen naar de verschillende hardware.
Wat is jullie beginners advies voor iemand zoals ik.

Ik heb enige ervaring met demontage van computers en laptops. Niet het compleet opnieuw opbouwen.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Hardware
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Kijk eens op sites waar je zelf PC's kunt samenstellen. Dan krijg je misschien een idee van wat bij elkaar past en wat niet.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
kijk wel uit met het installeren van je cpu(processor). leg hem goed in je moederbord anders zullen de pinnetjes aan de onderkant van de processor buigen en heb je niks meer aan je processor. let er ook op dat je geen bottleneck krijgt: al heb je bijvoorbeeld een hele goede gpu(videokaart) maar door je slechte processor krijg je niet de snelheid of fps dat je verwacht.

Het beste antwoord

Op zich is het 'bouwen' van een (game)PC niet zo heel complex. De uitdaging zit in het selecteren van de juiste componenten die niet alleen compatibel moeten zijn, maar ook qua performance en eisen op elkaar afgestemd zijn. Een enorme klauw geld ertegen aangooien gaat je bv wel een dure, maar zeker geen goed presterende gaming computer opleveren en een component toepassen dat enkele euro's voordeliger lijkt, kan de hele configuratie reduceren tot een systeem dat dia's presenteerd ipv een framerate van 120fps.
Let ook op al te enthousiaste recentie- en vergelijkingsites. Het merendeel wordt gesponsord en geeft dus geen objectief beeld.