No bootable device -- insert boot disk and press key : wat moet ik doen?

Als ik mijn laptop opstart zie ik No bootable device -- insert boot disk and press key .
Ik heb volgens mij een HP G62 . Ik heb het op internet opgezocht en daar staan allemaal dingen in het engels en ik denk dat ik de meeste verkeerd heb begrepen. Je kan ook op f11 klikken maar dat werkt bij mij niet want dan komt het er weer te staan.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Hardware
23K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Vermoedelijk heeft Windows geprobeerd een automatische update te doen maar is daarin blijven hangen. Opnieuw Windows installeren.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
hoe doe je dat dan?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Installatie-dvd in je top doen, booten vanaf dvd-drive en stappen volgen.
gvrox
8 jaar geleden
Heb je voordat dit probleem begon iets bijzonders gedaan ?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@freekfluweel Hoe kan het nou dat er op GV nog STEEDS over installatieDVD's bij laptops/merkdesktops wordt gesproken? Heb je zelf nog een WIndows XP laptop of er laatst een geherinstalleerd? Of heb je dat 10 jaar geleden voor het laatst gedaan? Ik bedoel niet alleen jij, maar bijna elke vraag waarin herinstallatie voorkomt valt mijn mond van verbazing open dat mensen nog steeds daarmee aan komen dragen. Ik stel me mensen voor die GV raadplegen en zich helemaal rotzoeken naar Windows-DVD's die ze nooit gekregen hebben. Tegenwoordig (zo ongeveer zo lang als Vista bestaat) worden laptops met een installatiepartitie op de HDD geleverd. Of is er een mogelijkheid die ik mis?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@ zulbiyeex Zoek welke knoppencombi je moet indrukken tijdens de boot om de factoryreset te starten. Dat is voor elke laptop anders.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@MrTomaat: ik werk nog steeds met installatie-dvd's voor zowel W7 als W10. Het is namelijk mogelijk dat de herstelsoftware is verdwenen bij bijvoorbeeld HP. Zo heb ik nog een laptop van HP waar er nog steeds een partitie staat met de herstel-windows maar de software die daar voor nodig is om dit te activeren is weg. De HP-site biedt deze recovery software ook niet aan, dus je komt er gewoon niet bij. Raar maar waar.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Goeie @MrTomaat, ik verbaas me daar ook steeds over. Leuk voor paleontologisch onderzoek naar demens uit de tijd van de installatie-cd, maar die worden inderdaad niet bijgeleverd. Wel is de tip soms om direct Herstelmedia te maken, maar die wordt meestal niet gezien dan wel opgevolgd door de gemiddelde gebruiker. Ik maak altijd een image van PC's die ik in gebruik neem of anderen in gebruik laat nemen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@freekfluweel Maar de grap is dus, dat je er maar vanuit gaat dat iedereen zo'n DVD zou hebben liggen. Dat is dus vooral niet het geval. Gevolg, mensen die je dit advies geeft gaan overal lopen zoeken naar DVD's die ze nooit hebben gekregen. Bedoel je trouwens dat je ooit zo'n DVD hebt gebrand op advies van zo stuk zeursoftware die voorgeïnstalleerd is bij een laptop? Of hoe kom je aan die DVD's, want dat heb je nog niet verteld.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@MrTomaat: In het vervolg zal ik stellen: Indien je in het bezit bent van een installatie-dvd.... EN Indien je geen installatie-dvd hebt, leen er dan één en maak een kopie van die dvd, wel installeren met je eigen productcode. Nou goed?!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Niet helemaal @freekfluweel, want waar haal je die productcode vandaan? De vorige week binnengekomen laptop die hier voor me ligt bevat geen productcode. Met programmaatjes of kijken in het register kun je die wel achterhalen, maar dan moet je nog wel toegang hebben tot Windows. En zolang je dan toch nog toegang hebt tot Windows, zou ik je zeer aanraden dan wel een Systeemkopie of een Systeeminstallatiekopie (MS is niet consequent m.b.t. de naam) + systeemherstelschijf te maken of een Herstelstation.
Die bevatten dan ook meteen de drivers voor je specifieke laptop, waarvan het ontbreken op de generieke Windowsinstallatiecd's of dvd's een probleem kan vormen. Een duidelijke handleiding (duidelijker dan die van Microsoft zelf) is te vinden op https://www.schoonepc.nl/optim/backup.html Sommige pc's hebben een programma van de fabrikant dat hetzelfde doel heeft. @MrTomaat noemt dit een stuk zeursoftware, maar kwaad kan het gebruik niet en als je geluk (bij een ongeluk) hebt kan het je veel kopzorgen en tijd besparen. Ik vermeld dit voor mensen die problemen met hun PC willen voorkomen, al realiseer ik me dat de meeste mensen pas in actie komen als er een ernstig probleem is ontstaan.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@freekfluweel Nee! Natuurlijk niet. Waarom ga je niet naar de meest logische optie. Opstarten via de toetsencombi die de factory reset start.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Je blijft hangen in het DVD-idee. Dat is nou juist mijn hele betoog. Dat is niet meer in principe. Mensen hebben die DVD niet, branden hem niet DUS is de grootste kans (ik gok 9 tegen 1) dat de herstelpartitie de meest logische optie is. Sowieso is dat de methode. ALS die mogelijkheid kapot is gemaakt (komt meer dan eens voor) DAN kan je gaan kijken of iemand een DVD in bezit heeft/gebrand heeft (kans heel klein) en dan zal je idd met NOG lastigere opties moeten komen, DVD nabestellen bij de fabrikant of nog andere opties.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@MrTomaat: Mijn kanttekening bij je verhaal is dat bij dit soort bootloader-problemen de oorzaak ook vaak is dat bijvoorbeeld het MBR beschadigd is en dat je dat met een relatief eenvoudige ingreep en instructies kunt (laten) herstellen, zonder dat daar een fabrikant aan te pas hoeft te komen.

Antwoorden (3)

Haal alle USB drives en SD kaartjes (of andere geheugenkaartjes) uit de laptop, en ook eventuele CD's of DVD's. Waarschijnlijk probeert je laptop daarvan op te starten, wat niet lukt omdat er geen Windows installatie op staat.

Als het hierna nog niet lukt, dan is er mogelijk iets mis met de interne harde schijf of SSD.
gvrox
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
heb ik al geprobeerd maar toch bedankt
De melding betekend dat BIOS geen herkenbare schijven (devices) heeft gevonden waar vanaf gestart (geboot) kan worden.
Het kan liggen aan de lijst van opslagmiddelen (devices) waarvan gestart kan worden. Deze is mogelijk te lang of er staan de verkeerde mogelijkheden op. Ik raad je aan om het BIOS te bekijken. Dit kan door tijdens het opstarten (dus dat die gaat starten van een bootdevice of een melding daarover geeft) op de esc toets te drukken.
Praktisch is dat je tijdens de het opstarten de toets in gedrukt houdt. En daarna krijg je een opstart Menu en dan is het F10 toets indrukken of kiezen.

Als ik een onleesbare engelse tekst heb, dan kan ik het meestal via translate.google.nl weer leesbaarder maken.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik ga ervan uit dat je laptop eerst wel correct functioneerde. Ik zou de wizard van seagate uitvoeren, zoals die wordt beschreven op:
http://www.seagate.com/nl/nl/support/downloads/item/seatools-dos-master/

Deze wordt namelijk ook op de HP-site aangeraden voor jouw model.