Mag gewoon kopieerpapier (80gr) in een laserprinter worden gebruikt?

Er staat soms op de pakken "papier voor laserprinter" of "kopieerpapier".

Gezien in beide apparaten het proces van toner in het papier branden hetzelfde is, vraag ik me af wat er mis kan gaan als ik kopieerpapier in mijn (color)laserprinter stop. En wat is het verschil?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Hardware
4.8K

Het beste antwoord

Ja, gewoon kopieerpapier mag zeker in een laserprinter. Een kopieerapparaat werkt namelijk op de zelfde manier als een laserprinter ; met toner en verhitting. Het papier is er dus uitstekend geschikt voor.

Toegevoegd na 4 minuten:
Voor zover er wat mee mis kan gaan ligt dat niet aan het (soort) papier, en zal het de zelfde soort problemen betreffen als bij een kopieerapparaat : een vel papier dat niet helemaal goed "gepakt" wordt en met wat pech kan vastlopen in je apparaat. Net als bij een kopieerapparaat is het dus altijd wel verstandig de stapel papier even te "ritsen" voor je het laadt.

Een significant verschil is er eigenlijk niet ; een printer print je gekozen afdruk, een kopieerapparaat 'print' de afdruk van het origineel dat je er op legt ;-)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dank Marleen, ik dacht het al.

Andere antwoorden (1)

Er is een verschil tussen inkjetprinters en laserprinters; laserprinters maken gebruik van een toner (poeder), en inkjetprinters printen met vloeibare inkt.

Op printpapier voor inkjetprinters is een dunne coating aangebracht die het uitlopen van de inkt voorkomt. Daarnaast droogt de inkt op dit printpapier sneller op, waardoor u minder kans heeft op vlekken.

Printpapier dat is ontwikkeld voor kleurenlaserprinters kenmerkt zich door een extra hoge witheid, gladheid en zwaarte. Zo komen uw afdrukken in kleur het beste tot hun recht. Wanneer u printpapier dat ontwikkeld is voor laserprinters gebruikt in uw inkjetprinter is de kans op uitlopen aanwezig.

Inkjetpapier kan mogelijk de warmte van een laserprinter, die nodig is, om de toner te verwarmen, niet aan. De coating op het papier kan smelten, met een slecht afdrukresultaat als gevolg.

Toegevoegd na 3 uur:
In de laserprinter kun je prima kopieerpapier gebruiken. Denk ook aan de grote combi-kantoormachines, waar gewoon kopieerpapier in gaat. Het is vervolgens aan jou, om de gewenste kwaliteit van het papier te kiezen, qua dikte en kleuring/ bleken.
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik heb het niet over inkjetpapier gebruiken in een laserprinter. De vraag die ik heb gesteld gaat over gewoon kopieerpapier gebruik in een laserprinter... Het staat er toch echt duidelijk ;)
AlphaLimaSierra
8 jaar geleden
Vraag idd verkeerd gelezen. Heel stom. Komt vast omdat het vrijdagmiddag was :) Antwoord inmiddels aangevuld.