Wat is het verschil tussen een AGP en een PCI-Express aansluiting? Waarom worden videokaarten niet op de reguliere PCI aansluitingen aangesloten?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Hardware
2.8K

Antwoorden (1)

AGP is oud en in onbruik. Zou ook te langzaam zijn voor de nieuwste kaarten.
PCI is helemaal te traag en zit ook al bijna niet meer op moederborden.

Alles gaat om doorvoersnelheid. Vroeger werd PCI al te traag voor de snellere kaarten. Vandaar de Accelerated (versnelde) Graphics Port. Om die te vervangen werd de verwarrende PCIe port bedacht.

Als je nu een videokaart koopt heeft deze vaak het grootste PCIe slot nodig x16 en als je de snelste en nieuwste kaart hebt graag ook nog versie 3.

PCI-e 3.0 x16

Voor AGP en PCI had je weer, nog langzamere varianten, EISA en ISA.

Het mooie van PCI is dat het weer "een" standaard is voor alle kaarten. ipv PCI voor alles en AGP voor videokaarten.

Toegevoegd na 4 minuten:
Zit even te factchecken, en kom erachter dat PCI nog best vaak voorkomt op mobo's. Dat is dus fijn als je nog een oude PCI-kaart hebt voor een specifiek doel en die weer in je nieuwe systeem wil duwen.

Over een jaar of 5 zal PCI gok ik bijna volledig weg zijn. AGP moederborden kan je zelfs ook nog kopen.

Toegevoegd na 9 minuten:
Zo zal het duidelijk worden.
PCI 512 Mb/s =64MB/s

AGP 1Gb/s= 120 MB/s

PCI Express 1x 250 [500] MB/s
PCI Express 2x 500 [1000] MB/s
PCI Express 4x 1000 [2000] MB/s
PCI Express 8x 2000 [4000] MB/s
PCI Express 16x 4000 [8000] MB/s

PCI Express 32x 8000 [16000] MB/s
(Kende ik nog niet)