Wat is de beste oplossing voor een sterker wifisignaal Router en een wi-fi-range-extender ?

In de stoppenkast zit ons modem, 50 mb snelheid haalt hij daar Echter in de huiskamer zo’n 8 meter verder is dit nog maar 5 mb. Getest met verschillende laptops. Volgens de monteur is de experiamoden het probleem. Deze is niet sterk genoeg. Vandaar
mijn vraag

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Hardware

Het beste antwoord

De monteur heeft gelijk: de modem/routers die je 'gratis' bij je abonnement krijgt zijn vaak slecht, de providers bezuinigen op elk dubbeltje.
Koop *geen* extenders, dat is zonde van je geld. Je eindigt dan met een zeer traag netwerk.
De oplossing is om een goed accesspoint te kopen. Dat is een apparaatje met alleen een Wifi-zender erin, een router heb je immers al. Uit tests komt de Asus EA-N66 steeds weer goed naar voren. Gebruik dan ook de 5GHz band. Die is nog nauwelijks in gebruik, waardoor je buren niet storen, en is bovendien veel sneller.
Je kunt het AP naast je Experiabox zetten (met kabeltje), maar waarschijnlijk is een centralere plek in huis meer gewenst. Dan moet je of een draad trekken, maar een *goede* set powerline adapters kan hier uitkomst bieden. En zo gaat het toch nog in de papieren lopen...

Toegevoegd na 1 minuut:
O ja, alleen de nieuwste apparatuur in je huis werkt met de 5 Ghz band. Als je die niet hebt, dan zul je op de 'ouderwetse' 2,4 Ghz band moeten werken...
escape
9 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Probeer door middel van aluminiumfolie bij de antenne het signaal te versterken.
9 jaar geleden
Koop een wifi-router met 5 Ghz-frequentie en plaatst deze een meter boven de vloer in de woonkamer. Trek één netwerkkabel van het modem in de stoppenkast naar deze router of je moet de deur van de stoppenkast altijd open laten staan maar dan haal je nog geen 50 Mbps.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Of koop een luxe powerline-adapter en sluit daar een krachtige dual-band-router op aan en dan haal je ook hoge snelheden.
Wat soms ook een poging waard zou kunnen zijn is om andere software te installeren op de router. Bijvoorbeeld OpenWRT (https://openwrt.org/) heeft de mogelijkheid om meer instellingen van een router aan te passen, zoals de sterkte van het signaal. Overigens hoeft dat niet perse een verbetering op te leveren omdat de signaal/ruis verhouding belangrijker is. Omdat de software gratis te downloaden is, kan dit wel een goedkope oplossing betekenen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
DD-WRT is zeker een goed alternatief, maar dan moet je wel iets van computers en netwerken afweten.
escape
9 jaar geleden
Het is onmogelijk om dit te installeren op een Experia. Minduimpje van mij, waardeloze tip.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja, of zaag een groot gat in de deur, is misschien effectiever dan proberen openWRT op je Experiabox te knallen....
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De poster zegt ook 'soms' ... ik heb ook niet gecontroleerd of een/deze Experiment box DD-WRT ondersteund.... zal waarschijnlijk niet, daarvoor zijn ze teveel gestript.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat gat-in-de-deur-zagen vind ik wel een prachtigen oplossing! ;-)