Hoe is het eerste toetsenbord geprogrammeerd?

Hoe is het eerste toetsenbord geprogrammeerd? Als ze nog geen toetsenborden hadden, hoe hebben ze de eerste dan geprogrammeerd?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Hardware
1.6K
Reddie
9 jaar geleden
Vóór de toetsenborden hadden ze al typemachines.
De toetsenborden hebben ze hetzelfde gemaakt als de typemachines.
gvrox
9 jaar geleden
En de eerste computers hadden niet eens toetsenborden; bovendien is er aan (simpele) toetsenborden weinig te programmeren.
Cryofiel
9 jaar geleden
Wat bedoel je met "het programmeren van een toetsenbord"? Een toetsenbord is een ding waarmee je kunt gooien. Het is geen programmatuur. Zo'n ding maak je dus in een fabriek, je programmeert het niet. Je gaat je toch ook niet afvragen hoe het eerste potlood is geprogrammeerd?
PoppeSchuitema
9 jaar geleden
ik denk dat vraagsteller bedoelt: wie heeft de volgorde van de letters op het toetsenbord bedacht dus in dat opzicht geprogrammeerd

Het beste antwoord

Het z.g. QWERTY toetsenbord is ontworpen voor de eerste schrijfmachines. De wat onlogische indeling is gekozen - hoe vreemd het ook klinkt- om het snel typen moeillijker te maken. De uitvinder Christopher Sholes, zette op zijn eerste model de letters op het toetsenbord in alfabetische volgorde. In het mechaniek van de machine leverde dit problemen op, omdat enkele veel gebruikte tekens vlak naast elkaar kwamen te liggen. De handgebouwde machine functioneerde traag, zodat de letterstangetjes veelvuldig tegen elkaar botsten en klem bleven zitten. Sholes verplaatste daarop een aantal letters in het mechaniek, waardoor ook de volgorde op het toetsenbord veranderde. De machine die uiteindelijk rond 1873 in productie werd genomen bij Remington had de QWERTY-indeling die wij ook nu nog op toetsenborden terugvinden.

bron: http://www.meesterbrein.com/view.php/waarom-is-het-toetsenbord-ingedeeld-met-qwerty-en-niet-gewoon-abc.html
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Voorlopers van het computer "toetsenbord" of invoer apparaat, zijn ponsbanden, later panelen met hele rijen schakelaars. Tot men het gewone toetsenbord als invoer geschikt maakte.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+Maar dat is niet omdat een keyboard geprogrammeerd moest worden. Dus dat mist wel een soort in je antwoord. Je lijkt nu de vrager gelijk te geven.
Een toetsenbord is aan een computer gekoppeld met bepaalde intercace. Tegenwoordig is dat USB of draadloos, vroeger was dat een paralle stekker. Iedere toetsaanslag zorgt voor een vooraf gedefinieerd signaal. Dat is hardware, daar zit geen programmering aan vast. De hardware van de computers is dusdanig ontworpen dat deze herkent waar ze vandaan komen en wat ze daarom betekenen. Tegenwoordig zit daar heel veel software omheen maar bij de eerste computers was dit nog heel erg hard in de bedradingen en schakelingen vastgelegd.

Toegevoegd na 4 minuten:
Parallel hierboven moet serieel zijn.