Wat is effectiever voor een sterk wifi signaal, een nieuwe router of een homeplug systeem aanschaffen?

Ik heb internet 200 MB/s via UPC (Horizon box) in een nieuwbouwwoning. Het wifi signaal is dramatisch zelfs met een laptop op 3 meter afstand van de router enorm snelheidsverlies. Er zitten geen buren op hetzelfde kanaal/kanalen. Op zolder met een wifi repeater/versterker ertussen is een youtube filmpje afspelen al een uitdaging. Losse router op een andere plek (meterkast) was geen verbetering. UTP kabels trekken is geen optie (geen ruimte meer). Blijft m.i. over of een sterkere router (Asus RT-AC68U?) of een homeplugsysteem. Gaat een sterkere router mijn probleem kunnen oplossen of gaat het signaal nooit sterke genoeg zijn om door 2 gewapende verdiepingsvloeren heen te gaan? Wat adviseren jullie?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Hardware

Het beste antwoord

Ik zou voor de PLA's gaan en je netwerk tenminste uitbreiden naar de 1e verdieping en daar een los access point plaatsen. Ik heb het ook zo thuis maar dan met 3 PLA's en 3 routers als AP en ik zou niets meer anders willen(behalve rechtstreeks bedraad met UTP)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik had al 2 van die dingen al gekregen voor IPTV(XS4ALL) en de Fritzboxen ook, dus het was geen moeilijke keuze :-) Hoefde nu alleen nog een extra Devolo van hetzelfde type te halen en een extra Fritzbox.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Snelheidsverlies is aan de hoge kant, in mijn geval hou ik van de bruto 500Mbps nog net 240Mbps over, maar m'n internet bandbreedte is 60Mbps dus daar zal het niet knellen... En films hoeven niet in een nanoseconde op m'n NAS te staan dus...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
600 is ook al snel genoeg.

Andere antwoorden (1)

Routers zijn standaard voorzien van één of twee kleine antennes. Deze zijn te vervangen door losse antennes welke groter zijn --> en daarmee een groter bereik hebben. Misschien het proberen waard.