Heeft de reactiesnelheid van een monitor invloed op een game?

Ik speel al langere tijd Lotro maar heb sinds enige tijd problemen met de verbinding. Dacht dat het aan mijn pc lag die al wat ouder was (mogelijk de videokaart). Dus nieuwe game computer laten maken. Toen kwam het volgende probleem, dat is dat ik na 5 minuten online terug ga naar het bureaublad maar de game blijft op de achtergrond doordraaien. Ik kan alleen niets meer doen.
Nu is mijn monitor ook al wat ouder en heeft 5 ms. Kan hier het probleem in zitten. Ik zie namelijk ook strepen als ik online ga. Hij kan de snelheid van de computer niet goed aan.
Of heeft de reactiesnelheid van mijn monitor hier verder geen invloed op. Op de strepen na dan?
Wil namelijk niet voor niets een nieuwe monitor kopen.

Ik weet dat 2 ms voor games het beste is.

9 jaar geleden
in: Hardware
12.2K
Ritsuka
9 jaar geleden
5 ms is ook al heel snel hoor.
die strepen komt mogelijk eerder omdat het aantal Hz niet overeen komt met je scherm.
Aponi
9 jaar geleden
Kan dat dan het probleem zijn waardoor het spel steeds terug gaat naar het bureaublad?
Ik wil er namelijk achter zien te komen of mijn monitor het probleem is of dat er wat met de computer niet goed is. Deze is namelijk net nieuw en gaat dan lina directa terug naar de bouwer.
Ben best een computer noob :-). Maar pluis van alles uit door dingen op te zoeken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ligt niet aan de monitor. Heb je het probleem met meerdere spellen?
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Een monitor heeft geen enkele invloed op welk programma er zichtbaar is. Het krijgt een signaal aangeboden en dat toont 'ie dan braaf (of of niet, als 'ie stuk is). Meer doet een monitor niet. De grafische kaart (een onderdeel van je computer) heeft wél enige invloed wat er te zien is. Maar dat komt voornamelijk uit de driver (=software).
Update eerst eens de driver van de grafische kaart naar de nieuwste versie. Haal ook de updates van windows en het spel binnen. Zet de frequentie en de resolutie naar de natuurlijke waarden van de monitor (zie de specs van de monitor) en probeer het dan nog eens. Goede kans dat het probleem dan opgelost is. Je monitor is in elk geval de oorzaak NIET !!!
Aponi
9 jaar geleden
Updaten heeft geen zin. De computer is 2 weken oud. En ik heb LOTRO al helemaal opnieuw geïnstalleerd. Dus die is ook up to date.
De resolutie van zowel het spel als de monitor zijn gelijk en de frequentie heb ik net nagekeken en klopt ook. Maar als ik weet dat het de monitor niet is dan ga ik de bouwer bellen. Er zijn nog meer kleine probleempjes. Andere games heb ik er nog niet op staan, dus nog niet geprobeerd.
Ritsuka
9 jaar geleden
Wat heb je op de achtergrond nog draaien? Ik had ook eens zoiets, en dat bleek van een programma te zjn wat af en toe actief werd voor updates te zoeken, en dat forceerde het spel in de min.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Eerste even wat anders proberen. Als alle andere games zonder problemen het doen is het eerder LOTRO dan de PC.
Aponi
9 jaar geleden
Niets zichtbaars in ieder geval. Er is wel een update zoeker van MSI live maar ben er nog niet uit hoe die precies werkt. Ik ga maar eens bellen.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
@Aponi
Updaten heeft waarschijnlijk wel zin ! Op een nieuwe computer staan zelden ook de nieuwste drivers. De computer is wellicht wel nieuw, maar de image die op de computer geïnstalleerd is kan al maanden oud zijn.
Ook spellen worden vaak uitgebracht terwijl ze nog een beetje buggy zijn. Pas later (via updates) worden vele van die bugs opgelost.

Het beste antwoord

De reaktiesnelheid (of responstijd) van een monitor geeft aan hoeveel tijd een pixel nodig heeft om van actief (zwart) naar inactief (wit) te gaan en weer terug naar actief (zwart). Deze snelheid wordt weergegeven in milliseconden (ms). Des te lager het getal, des te sneller de monitor is. De gemiddelde responstijd van een nieuwe monitor ligt rond de 5 ms.

M.a.w. de computer geeft het signaal aan een pixel dat ‘ie van kleur moet veranderen en dan duurt het (heel) even voordat jij dat ook ziet.
Het is een fire-and-forget-aktie. Of te wel de computer geeft de opdracht en gaat verder met zijn werk. Hij gaat dus niet zitten wachten totdat de monitor ook werkelijk klaar is met het wijzigen van de kleur van de pixel.

De responstijd is dan ook niet van invloed op de snelheid van je game !!!

Waar het wel van invloed is, is op het moment dat je met scrollende beelden te maken krijgt. Wanneer je heel nauwkeurig kijkt kunnen monitoren met een trage responstijd enigszins een streperig of vaag beeld opleveren. Maar de huidige responstijden zijn zo snel dat dat nauwelijks op zal vallen.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

De computer doet wat hij moet doen en gaat weer verder. Dat de monitor de pc niet bij kan houden is dus niet het probleem van de pc. En dat betekent dus dat je game ook gewoon verder gaat. Net als dat je gewoon kan gamen zonder monitor, alleen is het een beetje moeilijk.
Het antwoord is dus NEE.
5ms is trouwens gewoon goed hoor. Misschien even terug naar de winkel of gewoon een nieuwe kopen lijkt me het beste.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De reactiesnelheid van de pixels doet er iets toe maar is niet de belangrijkste factor, de verversing-frequentie(refresh rate) echter wel, het liefst wil je een zo hoog mogelijke refresh rate, 60Hz is een standaard frequentie maar met V-sync uitgeschakeld geeft dat die vervelende strepen omdat de verversing-frequentie van je spel sneller is dan je scherm kan verversen.... Zet je nu V-Sync aan dan wordt het spel vertraagd naar de refresh-rate van je scherm. Gamers kopen daarom liever een scherm met een zo hoog mogelijke refresh rate (120-240Hz)