Wat is het verschil tussen een NAS en Cloud?

Allereerst de beste wensen.
Wil voor intern gebruik (dus niet vanaf buiten mijn eigen netwerkt te benaderen) een NAS of Cloud. Echter, wat is het verschil?

Via een Raspberry zou ik een HDD kunnen koppelen waardoor ik via mijn netwerk bij bestanden kan zoals documenten en foto's, wat is nou het werkelijke verschil tussen een NAS en een Cloud? En indien mogelijk, zijn er andere oplossingen. Wat ik wil is puur mijn bestanden benaderen los van mijn eigen computer.

9 jaar geleden
in: Hardware
1.9K

Het beste antwoord

Een Nas is een eenvoudige computer voornamelijk bedoeld voor het opslaan van bestanden en het back-uppen van computers (er kan nog veel v=meer mee, maar dit voor de beeldvorming). Het is een apparaat dat je zelf in huis hebt staan. De cloud heeft vergelijkbare functionaliteit, echter draait op servers van grote aanbieders ( Google, Microsoft, dropbox etc). Dit heb je dus niet helemaal zelf in de hand en je bent (mede)afhankelijk van de aanbieder; als hij de stekker eruit trekt, ben jij je bestanden kwijt. Van een NAS zou je ook een privé cloud kunnen maken maar dit lijkt niet te zijn wat je wilt: Jij wilt je bestanden alleen van binnen je eigen netwerk benaderen. De simpelste oplossing in jouw geval is een externe harde schijf te koppelen aan de usb poort van je router (de meeste moderne routers hebben er 1). Die hardeschijf is dan overal vanuit het netwerk benaderbaar zonder dat er 1 bepaalde computer hoeft aan te staan. I wezen is dit de eenvoudigste vorm van een NAS (Network Attached Storage),
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een cloud draait niet per se op andere servers. Je kunt ook zelf een cloud maken, vaak zelfs met een NAS.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Excuses, ik las nog niet op het stukje waar je, dat je wel hebt geschreven over die eigen cloud. Mijn eerste reactie heb ik dus net iets te snel gepost.
Richardvdm
9 jaar geleden
Bedankt ;) Aangezien ik geen aparte router wil aanschaffen en een Raspberry tot mijn beschikking heb maar ik hier een eigen NAS van.