Hoe kan ik mijn RAM weer benutten?

Geplaatst onder software, omdat Windows (8 of 8.1, 64 bit) de 5 GB wel herkent en het dus niet aan het geheugen zelf ligt.

Onlangs een virus gehad, weten te elimineren en daarna was de laptop weer heerlijk snel, net als de afgelopen 3 jaar. Tot ik hem de volgende dag weer opstartte. Ineens was hij zo traag dat het een half uur zou duren tot ik Google opgestart had. Oorzaak uiteindelijk ontdekt, 4GB word weggegeven aan hardware terwijl dit eerst niet van toepassing was. Virtueel geheugen had ik al terug geplaatst naar 1GB, mocht niet baten. Bios gereset en geüpdate, helaas geen mogelijkheid tot remapping. Mscongif is ook goed, heb echt al tig oplossingen van Internet geprobeert. Hij heeft nog maar 745 mb beschikbaar en daarmee kan ik gewoon niks meer. Ik plaats dit via mobiel, omdat mijn laptop gewoon te traag is om op Internet te kunnen. Plaats ook liever geen screenshots, want het zal uren duren voordat dit lukt. Ik heb een HP Pavilion G7, 4gb ram standaard, sinds een jaartje dus 5gb. Ik ben momenteel aardig radeloos, behalve herinstallatie zie ik zelf geen oplossing meer en dat probeer ik dus liever ook niet. Nogmaals, fysiek is er niks mis, BIOS en Windows herkennen de 5GB gewoon

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Hardware

Antwoorden (1)

Hoeveel sloten heb je dan op het moederbord van jouw laptop ?
5GB plaatsen is best zeldzaam omdat je meestal maar 4 sloten voor RAM hebt. Het wordt dus ook meestal aangeraden dezelfde soort, type en dus hoeveelheid RAM in elke slot te hebben. Bijvoorbeeld 4 x 1GB of 4 x 2GB, ga dus niet 3 x 1 GB van Kingston en dan nog een 1 x 2GB van A-Data RAM erin stoppen, dat kan er voor zorgen dat 1) je RAM geheugen onderling niet compatibel met elkaar zullen zijn en 2) dat jouw laptop er trager op zal worden.

Toegevoegd na 2 minuten:
Uitleg voor 5GB is omdat wij meestal even nummers RAM installeren, dus 2, 4, 6, 8GB RAM bijvoorbeeld. 1GB is de enige uitzondering.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Probeer anders eens originele 4GB RAM setup om te kijken of die sneller is dan jouw huidige 5GB setup.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zoals ik al zei, hij functioneert al een jaar goed met 5GB. Dat boeit dus eigenlijk helemaal niet. Heb trouwens maar 2 slots, 1x4 en 1x1. Ik had mijn andere laptop uitgebreid van 2x1 en 1x1 (standaard) naar 2x2. Ik had die ene dus over, en ik testte of het werkte en dat deed het. Het is een softwarematig probleem, niet hardwarematig.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De vraag is ook niet zozeer Hoe die sneller word, maar meer hoe ik het ongedaan kan malen dat ineens nog maar 745mb beschikbaar is omdat Windows besloot 4GB ten reserveren voor hardware, uit het niets.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wat heb je dan in de afgelopen tijd ermee gedaan(geinstalleerd) voordat het traag werd ? Ik neem aan dat het 64bit W7 is ? - Heb je al geprobeerd te kijken in jouw taakbeheer (Ctrl + Alt + Del) en dan onder processen welk proces nou het meeste geheugen in beslag neemt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Heb je mijn extra uitleg gelezen? Daarin staat dat ik een virus verwijderd had en de volgende dag was ie traag. Mijn probleem is niet een zware programma, maar dat Windows 4GB ineens heeft gereserveerd voor hardware, zonder dat er ooit wijzigingen in hard of software zijn gemaakt. Hierdoor is voor al mijn software nog maar 745mb bruikbaar. Als ik Chrome start, gebruik ik ca 97% van mijn geheugen. Zonder het op te starten gebruik ik al 90%, waarvan de grootste zo'n 50 mb verbruikt.