Wat is sneller ? Harddisk of SD kaart (geen SSD) ?

Hallo,

Ik heb een Netbook (mini laptop) van Acer, met 160 GB HDD en 1 GB ram.
Nu wil ik het ram geheugen uitbreiden door een SD kaart in de sleuf te doen en te gebruiken als virtueel geheugen. Maar dit heeft waarschijnlijk geen zin als de SD langzamer is dan de HDD.
Vandaar mijn vraag.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Hardware
2.2K

Het beste antwoord

Je kan sowieso niet een SD kaart als RAM gebruiken. Als opslaggeheugen kan wel, maar als je meer opslag wil, kan ik je eerder aanraden een grotere harde schijf te kopen, aangezien de harde schijf een intern iets is en dus (bijna) direct op de processor e.d. aangesloten zit. Een SD kaart zit in een lezer, die lezer gaan naar de RAM en van daaruit naar de processor (dacht ik). Ik weet niet of je RAM of opslag bedoelde, dus in de bron laat ik toch iets achter waar je wat aan zou kunnen hebben.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je kan wel degelijk een SD-kaart als geheugenuitbreiding gebruiken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ook als RAM? Oh, okay, mijn fout.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ok. Dank je wel.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bij sommige tools wordt de SD kaart dan als 'pagefile' gebruikt, dus niet als RAM maar als tussenbestand tussen geheugen (snel, direct) en HD('langzaam', sequentieel). Dus niet zo snel als RAM, maar wel sneller toegankelijk dan een HD.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een snelle SD kaart zit toch al gauw op 50-60 MB/s (wellicht zijn er inmiddels snellere, aangezien HD video's ook snelle kaarten nodig hebben om alle data op tijd weg te kunnen schrijven); een USB2 poort tot max 30-40MB/s en een USB3 poort tot 480MB/s.

Andere antwoorden (1)

Je kan zeker het geheugen uitbreiden met een SD kaart. Een snelle heeft dan natuurlijk meer zin dan een langzame (dus ook de juiste drivers voor je SD-kaart reader gebruiken). Afhankelijk van je laptop zou je ook een USB-3.0 stick kunnen gebruiken.
Of de stick en/of de SD kaart sneller zijn dan je HD hangt van de configuratie en componenten af. Op zich zou een SD sneller dan de HD moeten zijn. Probeer het gewoon uit.
Of je koopt nog een 1GB ram voor je laptop.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ok. Dank je wel. Ook voor de bron.