Is dit de juiste wijze van handelen mbt een SSD schijf instellen?

Ik ben van plan om een ssd in mijn cd drive in te bouwen. Nu wil ik als volgt te werk gaan.

stap 1.
De SSD dmv een behuizing aan de laptop koppelen via usb.

stap 2.
Via een programma als AOMEI Partition Assistant (Heeft iemand hier trouwens ervaring mee?) het besturingssysteem kopiëren/klonen naar de ssd.

stap 3.
In disk management de ssd als NTFS schijf herkennen en instellen.

stap 4.
In de bios de boot drive veranderen naar de ssd schijf.

stap 5.
De ssd in de cd drive inbouwen.

Nu kan ik stap 5 ook voor het kopiëren (stap 2) uitvoeren, dat hij er al in zit. Dit lukt alleen als ik het goede model caddy kan vinden, wat lastig blijkt..

Is het een idee om de 'oude' drive te formatteren nadat het besturingssysteem op de ssd is geplaatst?

Heeft iemand tips of andere ideeën?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Hardware
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De SSD gewoon in de behuizing gooien. Gewoon los. HDD's schroef je vast vanwege de draaiing. SSD's kan je gewoon zo ergens in de kast leggen. Of plakken als je hem niet los wil laten slingeren. Dubbelzijdig plakband oid. Ben zelf altijd meer fan van een verse installaties, dan gedoe met images kopiëren.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De SSD dmv een behuizing aan de laptop koppelen via usb. Waarom? Waarom niet gewoon via SSD als tweede schijf, gaat veel sneller.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
stap 3.
In disk management de ssd als NTFS schijf herkennen en instellen. Als je een schijf kloont mag ik hopen dat deze al verteld is dat ie NTFS is.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
stap 4.
In de bios de boot drive veranderen naar de ssd schijf. Of gewoon de SATA-kabels verwisselen.

Antwoorden (1)

Het is dus voor een laptop? Dan zou ik gebruik maken van een upgrade kit. Dan heb je er meteen een spa er bij en software om het kopiëren uit te voeren evenals software om naar nieuwe firmware te zoeken.

Al is een clean install ook niet oninteressant, ben je meteen van alle bloatware af. Heb je een multiboot dan is dat zelfs een must! Want daar kan de meeste software niet goed mee overweg.

Als het toch de bedoeling is de optische drive te vervangen zou ik idd dit gewoon meteen doen. Dan heb je de Sata naar USB kabel niet nodig.

Stap 3 lijkt mij niet nodig. En stap 4 voor stap 5 uitvoeren heeft ook weinig zin.

Toegevoegd na 1 minuut:
Maar hoe je het ook aanpakt, er kan niets misgaan. Want stap 0 is een backup nemen en dat zou je sowieso regelmatig moeten doen, toch?