Kan het aansluiten van een tweede USB device data corruptie veroorzaken op een ander device?

In mijn laptop zit een USB 3.0 hostcontroller met twee poorten naast elkaar.
Op de ene poort was een externe harde schijf aan gesloten (USB 3.0) en deze was bezig met een schrijfbewerking.
Toen ik vervolgens een andere externe harde schijf (ook USB 3.0) aansloot op de tweede poort, bleek het bestand op de andere harde schijf corrupted data te bevatten.
De aansluiting van het tweede device heeft dus kennelijk een 'storing' veroorzaakt.

Mijn vraag is nu...
Kan dit wel eens voorkomen op dezelfde USB hostcontroller?
Of is er iets mis en moet ik mijn laptop terugbrengen (er zit nog garantie op)?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Hardware

Het beste antwoord

Harde schijven zijn erg gevoelig voor spanningsverschillen. Op het moment dat de andere schijf aangesloten werd, werd er meer stroom gevraagd dan dat de USB poort kan leveren en ontstond een spanningsdip. Als op dat moment de andere schijf bezig was met schrijven kunnen die bestanden corrupt geraakt zijn

Met een beetje geluk kunnen de fouten hersteld worden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat geldt voor zowel de laptop/PC met USB-poort als ook voor de USB-schijf. Toch zijn juist zulke gegevens niet altijd eenvoudig te achterhalen.

Andere antwoorden (1)

Wat zou kunnen is dat beide schijven hetzelfde koppelpunt gebruiken. In lekentaal dus dezelfde schijfletter, allebei bv D:
Op het moment dat je de andere in de USB-poort stopte (en dat waarschijnlijk tijdens het kopieëren van dat bestand) nam de nieuwe schijf die letter over en dan gaat het natuurlijk helemaal fout. De kans dat je de schijf opnieuw moet formateren is dan ook groot.
Overigens kun je ook corrupte data krijgen als je tijdens het kopieëren de USB-connector er uit zou trekken. Ook dat kan de hele schijf (zo goed als) onbereikbaar maken en je dus opnieuw moet formateren.
Er zijn truukjes om de data (mogelijk) alsnog te redden maar dat vraagt de nodige kennis en kunde. De ruimte hier is te klein om dat allemaal uit te leggen.